Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -78 'GAJ' / Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

    juni 1, 2020 at 23:00 #471413

    Har nu bestyckat förgasaren (Webe dcd 36/36) efter misabs tabell, men gick över något på huvudmunstyckena, då det ska sitta en annan kam i (enligt föregående ägare en snäll variant, har själv inte kollat vad det är), och efter som avgaset är lite upptaget + simons-system.

    Den går ‘skapligt’ som jag tycker, men å andra sidan har jag aldrig åkt i en v4 innan (well 1982-83 när jag var 2-3 år gammal hade vi en saab 95) så det är svårt att jämföra. Jag har heller aldrig grejar med bilförgasare innan så jag är helt enkelt nybörjare. Det som händer nu är 1. Den ‘kvävs’ litegranna om man från tomgång gasar full gas (stillastående). 2. På vägen så går det bra att ligga på hyffsad hög belastning upp till kanske 120-125km/h (på inhägnat område såklart), men pressar man fullt ett tag så sticker tempmätaren som en raket och den kokar (Hände förstås på motorvägen).

    Jag misstänker att det sistnämnda skulle kunna vara att den går lent på sekundärsteget? Min andra tanke är att fläktremmen är något lång, och går inte riktigt att spänna så bra som jag vill. Kan det vara så att den börjar slira vid hög belastning/hastighet? Kan inte minnas att detta hände med solexen dock.

    Vad tror ni proffs problem 1 och 2 kan bero på? Jag har huvudmunstycken från 135-150 att testa med för tillfället, men beställer fler om det behövs.

    mummel

    Attachments: