Svar till: Procedur för byte av styrservoolja

Forum Modellspecifika forum OG900 Procedur för byte av styrservoolja Svar till: Procedur för byte av styrservoolja

#471439
Mags
Deltagare

Tänk på att fylla med med korrekt servo-vätska. Systemet är känsligt och häller du i fel olja, så kan du få läckage. Detta har troligen min bil råkat ut för, med resultatet att jag nu står inför ett styrväxel.
Speedparts har nyligen börjat sälja korrekt servo-vätska till og900 och tidiga 9000.

Japp, därav omnämnandet och funderingen kring detta i slutet av mitt ursprungliga inlägg. Jag har som jag nämner där köpt servooljan MapTun säljer avsedd för Saabar t o m 1997. Det torde vara samma olja som den Speedparts säljer, flaskan ser precis likadan ut och märket är Eurol. Dock är det ju inte samma olja som klubben säljer (”Titan CHF 202, formerly Pentosin* CHF 202”), så frågan är vilket som är det tryggaste valet där…? Någon med åsikter om, eller ännu hellre erfarenhet av, val mellan dessa?!

I en äldre tråd i samma ämne nämner du i ett inlägg daterat 2019-07-11 att oljan från Speedparts både lindrade läckage och gjorde servot tystare i din cab. Är det i denna bil du nu måste byta styrväxel? Var det i så fall en annan olja än den Speedparts säljer nu eller samma sort? Är det samma sort så blir jag kanske inte jättesugen på att byta till den… Såvida du inte tror att problemen härstammar från att felaktig olja använts tidigare, innan ditt byte?

* Detta ”Pentosin” vill jag minnas att jag någon gång har sett i någon form av Saab-literatur där ”godkända” alternativ listades. Har dessvärre inte kunnat hitta det igen. Någon annan som känner igen det?
/Magnus
’92 T16 Coupé

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng