Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -78 'GAJ' Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

johannes
Deltagare

Uppsnyggade lyktglas monterade. Drog inte så hårt för tillfället, jag vill låta epoxin härda ordentligt samt så är plasten i fästena skröplig, så det går helt enkelt inte att dra så värst hårt.

För och efter bild:
before
efter

Efter det grävde jag fram min komptestare, äkta biltema, för att mäta upp cylindrarna. Men vi börjar med en liten teaser:
stift

Hmm. Jag är ingen expert, MEN jag misstänker att 1. Den går otroligt fett åtminstone på tomgång/låga varv som jag hade innan den stängdes av. Och 2. Någonting dåligt har hänt…

Kompression enligt följande. Cyl 1,2 och 3, mellan 8-9 bar. Cylinder 4… i princip ingen kompression alls, under 3 bar. Det var förstås här det ’misstänkta’ tändstiftet satt.

Vad tror proffsen? Trasig topplockspackning, eller värre än så? Man vet kanske inte innan man monterat bort toppen (igen, hurra!). Men just nu ska jag andas lite och räkna till ett par hundra…

Tips på bra topplockspackning sökes. Vill minnas att jag läst om någon förstärkt variant.

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng