Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…* Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

M.Broberg
Deltagare

I veckan kom vattenpump och sänkfjädrar.

Prio 1 var vattenpumpen och den byttes igår (Fredag)

idag var det dags att montera sänkfjädrarna.

IMG_20200606_101945

Fjädrarna fram brukar alltid vara ett litet helvete eftersom dom är mjuka men löjligt långa.

IMG_20200606_101717

Eftersom dom inte ska sparas så lossade jag stötdämparen för max utfjädring. Sen sågade jag ett snitt i fjädrarna ungefär 1-2 varv nerifrån. Den ena sidan med tigersåg (Rekommenderas ej.. fjäderstål är hårt) och på andra sidan blev det vinkelslipen som fick jobba.
Fortsatte med att hissa på undre spindelleden med domkraften en sida i taget så bilen inte längre vilade på pallbocken. Efter det är det bara att trycka till hårt några gånger på kofångaren för att sätta lite tryck på grejerna vilket då ger att fjädern går av där det är kapat.
Testade en gång att bara såga rakt genom en fjäder med vinkelslipen. När fjädern gick av kollapsade den och nöp om den roterande kapskivan som i kvick följd gick i 5 bitar som sköts åt lika många håll .

Montering av dom nya framfjädrarna gjordes med handkraft utan verktyg, dom nya är ganska mycket kortare än original.
Bilden är lite missvisande eftersom org fjädern är kapad. den är egentligen nån centimeter längre.

IMG_20200606_105010

bak är ganska enkelt, fick bråka lite med krängningshämmaren men det tog 10 minuter så det var inte å farligt. Bara lossa genomgående bulten i bärarmens främre bussningshållare på bägge sidor och sen dra ut den gamla och in med den nya. montera kan jävlas med krängare men det är smällar man får ta.

IMG_20200606_120630

Här är org fjädrarna. Rest in pieces

IMG_20200606_120638

Nu är det bara hjul som saknas. Fälgar har jag och två bakdäck med. framdäcken är beställda och borde komma på måndag. Så antingen måndag eller tisdag ska det krängas 16″ om inte allt skiter sig

har även beställd emblem så att det inte ska stå ”Volvo” i fälgarna längre

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng