Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -78 'GAJ' Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

johannes
Deltagare

Svar på det att motorn suckar vid fullgas från tomgång brukar det hjälpa med att ställa tändningen på 9 grader föd istället för 3 eller 6 som rekommenderat. Bilen brukar även gå lite bättre på lågfart med den tändinställningen. Om tempen går ner av sig självt efter en fullgas körning och förblir normal utan att du behöver stanna och lufta eller några andra trix, så är det nog bara för lite kylning tex igensatt kylare. Fläktremmen har nog inte så stor inverkan i farter över 120km/h.

Hej, tackar för de råden. Blir ny tändinställning och allt det där när eller, kanske om jag får ihop motorn igen efter haveriet. Angående fläktremmen så var jag inne på att den möjligen slirade på vattenpumpen, men just nu spelar det ingen roll. Det blir ny kortare fläktrem.

I övrigt lite villrådig om vad jag ska ta mig till för tillfället. Har inget garage utan står ute på ’gruset’ och mekar. Jag har möjlighet att lyfta ut motorn, och köpa ett motorstativ är ju inga problem. Men att inte kunna ha in den nånstans känns lite jobbigt. Dessutom att göra detta jobbet som helt nybörjare? Jag antar att om man byter kolv och har nere allt, så bör man även kolla lager och allt det där. Ska man göra det lite mer på riktigt är det väl kanske uppborrning av cylinderlopp, planslipning av topplock mm som bör göras också.

Kanske är det lättare för mig att leta efter en annan motor.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng