Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -78 'GAJ' / Svar till: Saab 96 -78 'GAJ'

    juni 7, 2020 at 13:29 #471583

    Slirande vattenpump tänkte jag också på men vid 120km/h så har man ju redan rätt så höga varv på motorn så remmen borde slira redan då. Men om man kör hårt med en sliten motor så går den lättare upp i temp än en likadan motor som är bra. Ingen regel men ibland blir det så, hoppas det blir bra med renoveringen. Om det är originalmotorn som sitter i så har jag bytt balans och vevlager i den någon gång runt 2005-2007. Sitter det 175-70/15 Michelin på fotbollsfälgarna jag fick beställa dom från en bilskrot ovanliga redan då.

    Aha! Det sitter minsann sådana Michelindäck på. Har du ägt bilen, eller jobbat på den? Skoj i sådant fall, berätta mer :D. Var hände detta. Vet att den gått långt uppe i norr innan typ Kiruna/Gällivare? Minns inte om den kom neråt vid ägarbytet 2006, eller om det var 2011. Nu är den i alla fall i Härryda utanför Göteborg. Förra ägaren sa att motorn hade renoverats, och att det satt någon typ av ‘snällare’ trimkam i den.
    När balansaxeldrevet rasade så kände jag på lagren, och kände inget glapp i dom alls, och den lär väl inte ha gått så långt sen dess heller, så då känns det ju ändå värt att skruva vidare på denna motor.