Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen Svar till: Saab 96 V4 1975: Bollen

Janne Hagnell
Moderator

”Det är bara kokosnöten som är sig lik”…
Den gamla Poveldängan passar på mina försök att få loss påfyllningspluggen till växellådan. Har försökt tidigare men nu 😈!
Istället för invändig fyrkant har den här pluggen utvändig.
D68846ED-BA72-4919-A138-6BA723616E70
Detta i ett trångt utrymme och troligen aldrig öppnad – ja, en utmaning! Skallen var sedan tidigare lätt runddragen så jag testade i nämnda ordning värma (varmluftspistol) och dra med öppen nyckel, tvinga på en hylsa, skära ett spår och sätt i en jätteskruvmejsel, banka i spåret (tom i bägge riktningar) med först en mejsel och sedan en kofot.😦😦😦
Ska bespara er bild på hur det såg ut sedan men pluggen sitter där den sitter, med cirka 1/4 av skallen kvar.🥴
Nu fick jag göra som vid tidigare oljebyten och fylla genom nivåhålet. Funkar bra men tar tid. Mycket tid…
C8135AE8-2CFF-490F-B4C8-2B3F7F4D6676
Varför då oljebyte? För ett antal år sedan bytte jag till Quadralubeoljan klubben säljer. Funkade bra men när lådan blev varm började frihjulet släppa. Bytte till en tjockare, Castrol EP90. Frihjulet blev bra men den högre viskositeten gjorde lådan svårarbetad kall. Något jag kunde leva med på en sommarbil. Senaste tiden har dock frihjulet börjat krångla igen så jag bestämde mig för rensköljning och byte.
När jag frågade Oljemagasinet om råd föreslog de en Motul multigrade 80w90. Mineral och ska vara snäll mot äldre lådor.
55AB5AA7-ACB0-49B9-BEC9-2BC0DE80B315
Har nu kört några mil och hittills har lådan uppfört sig okej. Inte helt bra kall men bättre. Får se hur den blir vid start från stillastående riktigt varm.

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng