Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009 Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

#471800
Mr_SunBear
Deltagare

Igår så vart det lite fix av den gröne under huven. Märkte att den inte ville komma upp i motortemp riktigt så jag bytte termostat. När motorn monterades ihop 2013/2014 så monterades en 82 graders termostat denna gång blev det en 89 graders Saab original 30577561 och nog så blev motorn varm och nu något varmare normalt på tempmätaren så det skiljde mellan dem iaf. Noterade att det var samma tillverkare på både 89 o 82 termostaterna MotoRad 89 hade märkning FJN och 82 CMR vad det nu betyder.

IMG_6261
IMG_6262
IMG_6267

Sedan fixade jag ett läckage av växellådsolja från packboxen på växelförarstången. Det är ett jobb jag hoppas slippa göra igen. Trångt och svårt att demontera den gamla packboxen med motorn i och ligga under bilen ståendes på pallbockar, blev till slut tvungen att tömma ur oljan ur lådan och ta bort diffhus-locket för att komma åt. Man har inte många chanser att få loss den gamla tätningen innan du inte har ngt att ”få fäste i”. Sedan var det ett mindre lyckorus när jag väl fick ut den (typ stunden innan var jag rätt säker på att jag får fan lyfta ur maskin, jag är 1000% säker känsla….).

IMG_6280
IMG_6281
IMG_6283
IMG_6285
IMG_6287
IMG_6291
Nåväl den gamla ur den nya ska dit…… Ja just det, hur ska man ”driva/knacka” in tätningen i växellådshuset det finns inte utrymme att få ngn kraft som knackar på hela varvet runt samtidigt… Försökte en bra stund med lite av varje, till slut så kände jag att jag ger mig för kvällen och började plocka ihop verktygen. Den lösning som som började forma sig i skallen var att demontera inredning för att inifrån via hålet för växelspaken kunna ha ett rör o knacka in tätningen. Men så tog jag en lång 18mm hylsa 1/2 tum trädde på stången tog den längsta skruvmejsel jag kunde hitta i garaget typ 30+ cm. Tråcklade upp den mellan rör o styrväxel i bakkant satte den i hålet på hylsan och knackade till lite lugnt med en hammare. Se på tusan tätningen ”gled” in så fint så jag fortsatt tills den satt på plats. Det gäller att inte föra in den för långt så man knäcker den vita plasthylsan innanför tydligen. Allt frid och fröjd rengjorde filter och magneten i locket, inget spännande där. Monterade tillbaka med ny packning och tvättade rent.

IMG_6297
IMG_6301
IMG_6306
Längre än så kom jag inte igår, jag har beställt ny olja av SSK kör vidare med ”Quadraluben” då den verkar göra sitt jobb. För jag häller inte tillbaka den gamla oljan även om den inte rullat så många mil. Det känns helt enkelt inte rätt. Hittade dock lite mera jobb igår, inre drivknutsdamask har en liten liten spricka och trycker ut fett så den måste bytas. Däremot så fixade jag till nivåpluggen i lådan på lunchen, den såg tråkig ut så den blev tillfilad och fick en fräschare yta.

IMG_6313
IMG_6315
IMG_6318

  • Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
  • Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng