Svar till: SAAB 900 GLI -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 GLI -84 Svar till: SAAB 900 GLI -84

gv8
Deltagare

Kul o se allt med så mkt bilder. Uppfattade jag det rätt att du återmonterade de gamla vev o ram-lager? Varför inte nya i så fall när grejorna ändå är isär? Hur gjorde du med hålen i topplockspackningen det var ju en jäkla skillnad på antal hål för kylkanalerna?
Undra om inte alla gamla motorer som gått med mineralolja blir sådana med tiden oavsett hur noga man varit med oljebyten. Dvs när man inte skött allt överdrivet noga och nästan servat enligt boken med intervall mm.
//B

Har inte bytt ram- o vevlager (inte ännu i varje fall). Tvekar att byta eftersom jag inte
känner till något sätt att mäta lagerspelet. Man vet ju inte om lagerspelet blir korrekt efter byte om nya okända lager monteras. Om någon kan tipsa om hur det går till att mäta lagerspelet så är jag tacksam.

Angående hålen i topplockspackningen så kommer jag att hålslå i samma mönster som org.packningen.
Kan det vara så att denna packning egentligen är till någon annan modell av 2-litersmotorn?

Det är nog som du säger angående avlagringar i gamla motorer. Antagligen måste man byta olja ofta och välja olja av superkvalitet för att undvika detta.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng