Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009 Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Mr_SunBear
Deltagare

Pyssel fortsätter i lugnt tempo. Jobbet med packboxen är klart så då blev det o ta tag i den läckande damasken. En snabb leverans från SSK reservdelar som innehöll damasker och växellådsolja och lite annat smått o gott kom i tisdags. Demonterade drivaxeln i måndagskväll och förberedde så långt det var möjligt tills jag fick delarna som behövdes. Det är eg inget spec komplicerat jobb, hederligt skruvande. Lossa navmutter, avlasta övre bärarm, lossa nedre delen på stötdämparen samt lossa övre spindelled. Demontera ok och och ABS kabel och klämman kring inre damasken dra ut axel en bit så den lossnar från medbringaren kräng över en påse på båda delarna så det inte kommer in skit. That’s it typ. Montering sker ju då i bakvänd ordning.

IMG_6428

IMG_6432

IMG_6433

IMG_6436

IMG_6442

Att få av tripoden (efter man tagit bort låsringen) krävde en dorn o hammare, några slag senare så lossnade den fint. Det var inget stort hål visade det sig, och det är ngt jag orsakat själv helt klart. Nu tog jag en annan klämma och drog inte åt så in i h*****e som jag gärna gör. Fyllde den nya damasken med Saabs egna tripod-fett som redan fanns där sedan tidigare. Navmuttern skall dras med 350 Nm, så man fick ta i lite. Till sist så fylldes det på med olja i lådan, en slang underlättar jobbet. Sedan ett litet tips har man tömt lådan på all olja så fyll på typ en halv liter i primärhuset via avluftningen för att slippa höra kedjorna rassla som f-n tills oljan kommit dit.

IMG_6444

IMG_6489

IMG_6493

IMG_6495

IMG_6503

IMG_6505

IMG_6507

IMG_6510

IMG_6511

Så allt är monterat och testkört. Så långt allt bra.

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng