Svar till: Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden Svar till: Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

saab v4-ever
Deltagare

Kortnosarna kokar sjukt lätt, särskilt på våra moderna motorvägar, bilarna är inte konstruerade för såna vägar.
Klubben har en bättre kylare, med större cellpaket, rekommenderas. Min 64:a har en sån kylare och går inte varm längre.
Annars kan jag rekommendera rengöring av av hela kylsystemet och framförallt kylaren, en sexbladsfläkt från sport, sommartermostat dvs 75-85 graders, glöm inte kolla att pappskivan under kylaren är där (går att klippa till ny annars) och bort med locken i hjulhusen. Det kan även vara bra att kolla statusen på vattenpumpen.Trots alla dessa åtgärder kan man ibland få köra med värmen på i kupén för att få ner tempen, särskilt i långa uppförsbackar.

Remskivan ser ut att kasta väldigt mycket. Hur känns remskivan om du tar bort remmen och vrider på den, glappar det är det inte bra, men det kan också bero på att cenrumbulten inte är tillräckligt åtdragen. Häkta av huven och inspektera noggrannare. Jag gissar på att gummipackningen mellan remskivan och svängningsdämparen är dålig, kanske i kombination med att bulten till remskivan inte dragits tillräckligt. Om du har en extra skiva/svängningsdämpare är det enkelt att byta. Annars kan du börja med att dra åt bulten. Avdragare kan behövas vid remskivebytet, men är man försiktig går den att knacka loss. Håll koll på Woodruffkilen på vevaxeln.

Lycka till!

//Harald

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng