Svar till: Dottern har blivit med Saab

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Dottern har blivit med Saab Svar till: Dottern har blivit med Saab

M.Lindgren
Deltagare

Jag såg att Maptun säljer originalfilter för 69:-, vilket inte är helt orimligt. Själv köpte jag en låda med 20 st Speedparts filter för en billig peng.
Jag har klurat lite på om kanske inte GM delsyntet på 10w-40 är mer lämpad i en bil utan turbo. Detta är givetvis bara mina spekulationer och jag ämnar ej att ge mig in i oljepolitiken!

Saab/WIS säger att det är viskositet enligt SAE som gäller: 10w-30, 10w-40, 5w-30, 5w-40 som gäller (5w-oljorna skall vara hel-/delsyntet).
15w-40 går att använda, dock ej vintertid.
Kvaliteten skulle då uppfylla kraven enligt API SG och CCMC G4/G5, men rimligtvis så håller du dig till GM Dexos2, som nämnts innan.

GM 10w-40 och Saab Original 5w-30 duger alltså gott och är inte dyrt heller!

De fälgarna har jag tidigare avfärdat som ointressanta, men nu med vetskap om namnet så blev de genast lite mer spännande!

900i 4d -91, 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av .

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng