Svar till: Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

Forum Modellspecifika forum OG900 Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät Svar till: Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

michelle
Deltagare

Tack för responsen. Nu fick jag lite hopp. Jag vill ju inte att det ska vara hall-givaren, dels för att det verkar besvärligt att byta (på en p-plats), hur i all världen ska man t.ex. få plats med en avdragare mellan motor o torped? -Dels för att dän där givaren är dyyyyr. Kostar 1800 på webshoppen. Min mamma fick betala 1500 på sin Audi 100 93, inklusive arbete.
På andra bilar, inte fullt lika exklusiva lyxbilar som en 900 OG, där kostar givaren ofta under 500, tycker jag mig ha sett.

Det var i alla bra att få veta att jag har ett EZK-system. Jag har en sån där styrbox i vänster framskärm men det står inte EZ på den. Men Bosch numret talar ju om det.
Bosch-0227400150-7484504
Jag hittade en beskrivning på hur man ska kontrollmäta den med en vanlig multimeter.
Och det sitter en skarvkontakt lätt åtkomlig under insugningsröret.
Hallgivare-skarvkontakt

KONTROLL AV HALLGIVARE I BIL:
Hallgivare med tre poler:
1. Ta om möjligt reda på vilken av de tre kablarna som är den externa strömförsörjningen. Går det inte att avgöra är det möjligt att utföra operationen i punkt 3 och 4 för samtliga tre kablar.

2. Ställ in multimetern på likspänning (DC) och anslut den svarta mätproben till någon jordpunkt på bilen, exempelvis någon punkt på karossen.

3. Slå till tändningen på bilen utan att starta motorn. Anslut den andra mätproben på multimetern till kabeln för den externa strömförsörjningen. Uppmätt spänning bör vara ca 12 V för att utesluta att felet inte är relaterat till strömförsörjningen fram till givaren (batteri, kablage eller kontakter).

4. Anslut nu istället mätproben på multimetern till givarens signalkabel. Starta bilen (eller låt startmotorn gå runt). Multimetern bör nu visa en spänning som växlar mellan 0 V och givarens signalspänning som vanligtvis är 5 V. En spänning som inte växlar eller en väldigt låg växlande spänning indikerar en defekt tändlägesgivare. Observera att denna punkt måste göras med kontakten till givaren inkopplad så att denna har en separat strömförsörjning.

———————
Det där med tändlås-relä är ett intressant spår att följa upp för en privatspanare som jag. Framför allt för att det är lätt att byta. Speedparts tar dock 500 kr för det relät. Jag har för mig att webshoppen här var lite billigare. Men frågan är vilket tändlåsrelä det är frågan om. Min bil har nämligen två stycken. En i elcentralen på vänster framskärm, samt en i den mindre elcentralen under baksätet. Undrar vad det tändlåsrelät används till. Kanske för en sån där baksätesförare?
Elcentral-baksäte-2
Men först ska jag byta bränslepumpsrelät och provköra så ett tag, kanske löser det problemet.
Just nu så ångrar jag lite att jag inte gjorde som jag tänkte i början när jag hade köpt bilen och hade lite problem med pedalkontakterna för farthållaren. Och fick krångla in och ur knäpanelen ett antal gånger.
Det slog mig att det hade varit behändigt att kunna dela på knäpanelen, dvs kapa den i mitten och kunna ta bort på ena sidan bara, utan att behöva ta bort hela mittkonsolen där jag har en hel del sladdar som sitter, diverse strömbrytare o bilstereo. Men det tar ju emot att såga sönder något, att försämra, även om det inte syns.
Det slog mig också att det nån gång i framtiden skulle vara behändigt att ha en strömbrytare ansluten till bränslepumpsrelät för att kunna testa om pumpen går. Men det är väl överkurs för den här lektionen.
Jag känner en kille som har gjort så på sin gamla 240. mest för att kunna få upp bränsletrycket innan startmotorn körs. För att kunna få en mer snabbstartad bil vid riktigt låga temperaturer. Han säger att det funkar kanon.

Bosch-0227400150-7484504

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng