Svar till: Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

Forum Modellspecifika forum OG900 Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät Svar till: Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

michelle
Deltagare

Uppdatering:
Jag tog mitt nya relä som jag fick från Speedparts såsom passande till bränslepumpsrelä Dock var deras relä ett fyrpoligt, typ 85-86 som styr 87-30. Den som sitter i bilen, komponent 102 i VHB, är ett 5-poligt dvs det har även 87B utgång. Då ville jag inte sätta dit det.

Jag bytte då istället tändlåsrelät på centralen i mottorrummet (Komponent 21). Samtidigt tog jag bort tändlåsrelät under baksätet (Komponent 21A). Resultat: bilen startade och all el verkade funka ändå. Sen gick jag in och försökte hitta i VHB vad den där komponent 21A ska ge ström till. Det enda jag hittade att det enligt schemat är på nåt sätt kopplat till ABS-systemet. Vilket jag inte har på min bil. Så om jag hade en elektrisk expert så skulle jag fråga om det således är säkert att köra bilen utan detta sekundära tändlåsrelä 21A?
Det primära tändlåset 21 uppvisade vissa tecken på överhettning. Så ett visst hopp har jag att det har varit där som problemen med att motorn stannar ibland har legat.

Jag lusläste också schemat över bränslesystemet. Det sitter två stycken relän där på högersidan ovanför Jetronic-boxen. Och vad jag kan se, enligt den bifogade bilden, så använder bara det främre relät (komponent 229) den där 87B utgången. Relät till bränslepumpen använder inte det där femtet stiftet. Så jag antar nu att man utan problem kan ersätta det med ett 4-poligt relä. Jag kan bara förmoda att anledningen till att man använder fem-poliga relän på bägge socklarna är att det är enklare att montera. Färre komponenter att hålla reda på.

Så jag väntar tills imorgon, om ingen har information om att det är skadligt att köra bilen med det sekundära tändlåsrelät under baksätet urplockat, så provkör jag bilen så.
Och sen byter jag ut det fempoliga bränslepumpsrelät mot ett fyrpoligt, eftersom jag har ett nytt sådant (Fabrikat Hella, Saab original 4RA 003 510-06).
Sen hoppas jag att inte bilen brinner upp. Och att jag kan hälsa på min mamma på äldreboendet igen. Samt fred på jorden. Och om tillämpligt, även i himlen.
Sen har jag en bekant som vill sälja sin fina 9-3 Vektor till ett pris som jag skulle slå till på direkt, om jag nu inte hade så fasta band till min 900. Så en del av mig kanske hoppas att bilen ska brinna upp, så jag säga nedrans också, men jag behöver ju en ny bil. Jag vet inte.

Bränslepumpsrelä-Schema

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng