Svar till: Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900i 8v startar inte! Hjälp! Svar till: Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

oskiposki
Deltagare

Eh, det kanske skulle ju kunna vara som med min bil, på tråden här intill, att det har med tändlåset att göra. Sen jag bytte tändlåsrelä har det fungerat. (Dock har jag inte ännu bekräftat det med att sätta tillbaka det gamla relät för att se om felet kommer tillbaka.) På en annan 900 jag ägt så var det glapp i tändlåsströmbrytaren, den som sitter intill tändlåscylindern. Ibland gick det att starta, ibland inte. Men det gick alltid att rulla igång bilen. Det visade sig att när man vred nyckeln längst åt höger för att köra startmotorn så kopplades strömmen till tändningen bort, så stort var glappet. Visserligen såg man ju att lyset släcktes samtidigt som man körde startmotorn, och bilstereon dog, men så är det ju ofta eftersom startmotorn lägger beslag på det mesta av strömmen. Om man var riktig finkänslig kunde man ibland hitta läget där startmotorn gick samtidigt som strömmen till tändningen var på. Ett tag fick jag använda en fjärrstartskabel för att starta bilen. Tyvärr måste ju hela låskistan ut ur bilen för att byta tändlåsströmbrytaren. Det är ett omständligt arbete som kräver specialverktyg. Så pröva att knuffa eller bogsera igång den. Eller använd fjärrstartare. Eller ta bort plastkåpan över låskistan och tjuvkoppla. 

Halloj!

Precis när felet kom till så försökte vi bogsera igång den utan några resultat alls, den tände inte en ända gång tyvärr. Inga lampor släcks eller liknande när jag kör startmotorn heller. Men kanske ska testa att byta relä, var sitter tändlåsrelät? Var hittar man sådana?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng