Svar till: Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900i 8v startar inte! Hjälp! Svar till: Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

michelle
Deltagare

Om en OG900 går bra, men sen plötsligt inte vill starta så är min erfarenhet att det ofta är tändmodulen. (Har hänt 2 av mina 5 900)
Men om tändmodulen är helkass så får man ingen gnista alls.
Och du verkar ju både ha gnista o bensin. Då SKA ju en bil åtminstone kunna starta, kan en tycka. Om den inte tänder alls så skulle man kunna gissa att gnistan kommer vid alldeles fel tillfälle då. Eller är alldeles för svag, kanske. Svag gnista skulle väl peka på tändspolen. Stark gnista + bensin utan att motorn tänder, skulle väl tyda på att tändpunkten hamnar alldeles fel och det flyttar väl misstanken till tändfördelaren.
Och om man misstänker att motorn får mycket bränsle så kan det vara luftmassemätaren. När den går sönder så tror systemet att det flödar mer luft än vad det egentligen gör och försöker skicka på mer bränsle och så storknar motorn. LMM-fel är i alla fall lätt att kolla. Man drar bara ur kontakten till den. Om motorn går bättre (eller startar öht) så ligger väl felet där. En del säger att det går att rengöra den känsliga lilla tråden i en LMM mha isopropanol eller annan sorts elektronikrengöringsspray.
Tråden är så tunn att den nästan är osynlig och att den håller år efter år i en bil med omväxlande höga och låga temperaturer, vibrationer o smuts, det är lite märkligt. Om man håller upp den mot ljuset ser det lite grann ut som ett kikarsikte.
Jag hade själv en 88 i8, där jag hade problem med hög bensinförbrukning, vilket jag aldrig kom tillrätta med utan skänkte bort bilen. Den gick bra, rullade lätt och alla avgasvärdena var godkända, men drog mycket bensin. Jag fick tips om luftmassemätaren och jag försökte rengöra o sen byta den, men inget lyckades ändra förbrukningen (Över 1,5 liter i stan, aldrig under 1.2 på landsväg).. Det förblev ett mysterium.
Men 8-ventilarn med katalysator har ju ett dåligt rykte, har jag förstått.
(Sälj Aset, Annars Byt, typ så ;).)

TÄNDLÅSRELÄ-900-91

Bilagor:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng