Svar till: SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!) / Svar till: SAAB 900s -91 (Uppdrag: Ha kul!)

    augusti 10, 2020 at 12:23 #473293

    Vad har jag för planer då med min andra bil?
    Tills vidare att ha kul! Ska väll glida lite på ön (Gotland) och piffa upp det jag kan göra på parkeringen. Lär nära av mot Örebro i höst, så då får det bli att ta tag i all rost. Har tillgång till svets och verkstad där.

    Nytt avgasrör blir nog ett måste om jag ska få den igenom besiktningen, men i övrigt tror jag ändå att det ska gå bra.
    20200807_151152-1

    Vad gäller bilens helhetsintryck så känner jag att jag inte kan satsa på orginal restaurering. Jag har vare sig kunskapen, tiden eller pengarna. Däremot vill jag göra den fin och rolig. Vill att det ska bli en trevlig bil att ta ut på helgen. För övrigt så ser jag bilen som en chans att lära mig mer om mekaniska ting, så vill inte vara för rädd så att jag inte vågar testa lite.

    Med allt detta sagt har jag följande planer för det rent kosmetiska:

    Polera och piffa upp lacken. Även gå över plasten med lite gel.

    På med nya kromade lister. Bort med den dåliga svarta sprayen från handtag och liknande.

    Byta tillbaka tillgula blinkers överallt (ska ju se lite retro ut ändå).

    Alltid funderat på att sätta på träpanel på instrumentbrädan och handskfacket. Dessa paneler är fräscha i den nya, men inte toppen i den gamla. Så kanske byter och testar att tillverka något!

    Näver kan man ju använda till att göra knivhandtag.
    Varför kan man inte göra, säg, en växelspaksknopp med en liknande metod? Jag har tänkt undersöka det.
    20200810_093529

    Jag gillar att arbeta med läder, och pengar är en faktor, så funderar på att tillverka en läder damask och slänga in.

    Tyget i stolarna är skapligt, men inte perfekt. Ska försöka laga dom, annars har jag en galen tanke om att ta ut dom och lappa med nya tyger. Göra något snyggt och lite “lyxigt”. I så fall blir det att sätta på nytt tyg i dörrarna med. Har lite tankar om en läder-tyg combo…
    20200810_093635

    Har fått tips på hur jag kan laga sprickor i panelen också, så ska testa det. Återkommer med resultat!
    20200810_093551

    Emblemen runt om på bilen är rätt kassa eller rent utav utbytta mot fel. Detta ska åtgärdas. Jag har dock förälskat mig lite i bilar som saknar modellbeteckning bak… Så kanske att jag inte sätter på nytt 900s… Vi får se!

    På med nya bågar över hjulhusen! Dessa har jag en ny uppsättning av, men tänker vänta tills all rost är fixad.

    Bort med den nya ljusrampen och på med fyrkantiga hella ljus.

    Pilla bort de något pinsamma älgarna på skärmarna. Min åsikt, och somliga håller säkert inte med.

    Innertaket hänger och är sönderrivet och dant. Jag kör på samma som med C’n och river ur det och målar istället. Billigt och bra.
    20200810_094651

    Sitter också ett fack för kassetter i mittpanelen. Vill komma på nått skoj att sätta där istället.
    20200810_093614

    Grillen är målad svart. Jag hatade det först, men nu har jag börjat fatta tycke för den när jag ställer om hjärnan från orginal-tänk. Den är lite sprucken på några ställen, så det skramlar lite där fram. Har därför funderat på att modifiera den. Inte bestämt mig än dock.
    20200810_122247

    I övrigt tror jag inte att det är så mycket mer jag tänkt på… Lär ju dyka upp problem, jag är en olycksfågel dessvärre. Men man får lov att ta problemen som de kommer!

    Förlåt till alla original-fetischister där ute. Det gör lite ont i mig med, men ibland får man lov att bita i det sura äpplet!

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Martin.
    • Detta svar redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Martin. Anledning: Skrev fel