Svar till: Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden / Svar till: Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

    Hm, nu har jag försökt att följa de instruktioner som fanns rörande hur man grundinställer tändningen. Fanns ju några väldigt bra länkar.
    Hade inte något gammalt tändstift så det fick bli en hylsa och en avkapad M10 vagnbult. Skaftet hade samma dimension som hylsan, som centrerar i hålet. 0 ade vippan och sedan backade 0,4 mm. De märken jag filat upp i nya remhjulet stämmer bra (fast jag skulle ju bara gjort ett…. men läste inte hela artikeln före jag filade…) men de lirar mot ÖD och 7° iallafall.
    Följer instruktionen och ansluter en provlampa till jord (enligt Matte R), brytaren är här öppen och den lyser. Dock lyser den hela tiden även om man vrider fördelaren…. verkar ju konstigt.
    Fördelaren verkar också sitta en kugg fel, så jag tar upp och fixar det samtidigt som jag rengör lite… vart ganska smutsigt.
    Plockade ner och rengjorde, sedan ihop med allt och lampan lyser oavsett hur man vrider fördelaren. Kan det vara kortis i brytaren. Den är helt ny!
    Och så rev jag allt igen, bytte brytare till de gamla och nu funkade det.
    Men, vad f…n. Kollade den nya brytaren, och inser att den inte har kontakt internt när den stänger! Har både filat och rengjort den, för att få allt att funka.
    Nu ger jag upp för ikväll. Får se vad som händer imorgon. Bruno kanske vill ut och åka igen 🙂
    Man lär så länge man lever.
    Ska kontakta försäljaren av brytarna och reklamera….

    Tor