Svar till: Saab og900 turbo cab ´87

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab og900 turbo cab ´87 Svar till: Saab og900 turbo cab ´87

Lsoderlund
Deltagare

I början av sommaren påbörjades några kvällars projekt att byta bromsar bak, tanken vara att lägga max 45-60 minuter per kväll. Visade sig bli långdraget då jag stötte på patrull mer eller mindre direkt.

Vänstersidan gick enligt plan, nog för att grejerna satt fast och att rostlösare behövde användas. Skivorna var det väl egentligen inget fel på till en början, Saab Original dessutom, men innersidan av skivan var rejält dålig. Hade även nya bromsslangar med skippade bytet då de inte var några synliga sprickor i dem.

brake1

Det var på högersidan som jag stötte på patrull, att få lös ok och hållare var i sig inga problem, problemet var att skruven som skruvar in bromskolven med hade gått av inne i oket. Fans inte så mycket att göra, var bara att beställa nya ok. Blev till att byta på oken på bägge sidor bak.

brake4

I väntan på att oken anlände, så monterades oken bort.och systemet tappades på bromsvätska, nu passade jag även på att byta bägge bromsslangar. Hade turen att sakerna inte satt fast så himla hårt, hade dock låtit nipplarna få bada i rostlösare några dagar. Så blir även helt nytt i bromsväg på bakvagnen.

brake3

Fick tyvärr inga efterbilder på vänstersidan, men väl på högersidan.

Här återstår bara luftning och sedan återmontering av ut och börja motionera bromsarna.

Brake91

När jag väl höll på med bromsarna så noterades även att bussningarna i bakvagnen mådde allt annat än bra.
brake5
Dessa tänkte jag byta under vinter, så det får bli cabens vinterprojekt då jag även ämnar byta stötdämpare och byta tillbaka till originalfjädrar.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

• Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
  • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng