Svar till: EVAP/kolkanister Saab 900

Forum Modellspecifika forum OG900 EVAP/kolkanister Saab 900 Svar till: EVAP/kolkanister Saab 900

Saab_ahed
Deltagare

Hej,

Hittade lite bilder i en servicemanual och även utdrag från reservdelskatalog.

Kolkanistern är monterad i främre vänster framskärm.
Kolkanistern har en elkontakt som öppnar/stänger slangens anslutning beroende på om motorn är igång eller ej,
(kan även vara beroende på varvtal, gaspådrag, etc., men detta är jag osäker på).
Beroende på vad du har för bränsle styrsystem kan du möjligtvis ha lämplig signal till denna elkontakt.
Någon som vet mer hur denna signal skall vara..?

En svart plastslang går från bränslepåfyllningsröret upp i höger C-stolpe (D-stolpe på CombiCoupe?),
vidare över till vänster sida i bil, och framåt längs takprofilen, ner genom vänster A-stolpe, och slutligen ut i framskärmen.
En lång slang med andra ord.

Jag antar att alla bilar har en ”roll-over” ventil. (om bilen hamnar uppochner, så förhindrar denna ventil att bränsle rinner ut.
Jag kommer även att tänka på om huruvida själva bränslepåfyllningsröret (tratt-liknande delen där tankkorken sitter) är olika beroende på årsmodell/utrustad med kolkanister eller ej. (nippel för slang till kolkanistern)

Hoppas detta hjälper dig på traven 🙂

EDIT:
Som synes i bifogade dokument, så finns det ju även kolkanister utan elektrisk ventil.

• Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng