Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009 Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Mr_SunBear
Deltagare

Liten uppdatering, sommaren har gått och det har väl körts både cabbe, kupé och Griffin men mest har det blivit hantverksjobb på sommarstället. Men panel/vägg/dörr byte, takbyte/omläggning, målning och bygga arbetsbänk passar inte detta forum så det skippar vi.

Just nu är det en liten dipp i bilintresset och jag har funderat på att avyttra ngn av bilarna. Det är väl främst Griffin som får stryka på foten i så fall med motiveringen att den används inte som det var tänkt eg. Men det spårade ju ur med tillfix osv och blev vad det blev, en sommarbil som rullar 200 mil per år 99% själv i bilen ingen barnstol monterad längre. Parkeras inte på stormarknader där det riskerar att hända både det ena och det andra. Men nu visade det sig att det behöver inte hända grejor på en parkering.

En sen kväll för par veckor sedan körde jag upp till sommarhuset med Griffin. Det var vägunderhåll på den vägen jag körde vilket jag visste om. Trafikverket la ut ”slitbane-förstärkning” på en sträcka av 30 kilometer den aftonen (vilket jag var ovetande om, hade jag vetat det då hade jag valt annan väg). Denna förstärkning är typ lim och sedan häller man på en jäkla massa ”grus” på detta. Sedan borstar man bort överflödet. Jag hade oturen att åka in i detta när gruset var precis utlagt och vägbanan ännu inte var sopad. Fick ligga i 40 km/h i 30 km varav 12 km var osopad ”grusväg”. Det rasslade och skvalade i hela bilen och jag kände på mig att detta slutar inte bra. Sträckan var 2/1 väg så vända var inte lämpligt. Nåja för att summera det hela så fick bilen ”bläster” skador på skärmar sidokjolar stötfångare bak vilket kommer kräva omlack. Har lämnat in en skadeanmälan till Trafikverket för det som inträffat, då jag anser att det är deras fel att de tillåter trafik när man ännu inte har sopat bort överflödet av grus. För överflöd var det, det låg högar på vägbanan och hade jag kört i 100 km/h som är ursprunglig hastighet hade jag legat i diket. Bilen svävade lite på allt grus. Tog lite bilder dagen efter när bilen var avspolad, idag var bilen hos Aros Auto i stan för dokumentering och återkoppling till försäkringsbolaget med offert för omlack, vilka per telefon har godkänt ärendet. AA är samma ställe som lackade om bilen 2019. (Kanske ngn som tycker jag är petig men en bil som är på påkostad en jäkla många kronor och har det skicket den har så är det verkligen inget kul att råka ut för detta.)

IMG_0180
IMG_0182
IMG_0183
IMG_0184
IMG_0187
IMG_0189
IMG_7990

En annan lite irriterande grej på Griffin är sidospeglarna. Då Saab OEM inte går att få tag i så är det eftermarknad/ProParts som tillverkar dessa. Jag köpte nya nya PP januari 2018 när jag höll på med bilen efter jag köpt den dec 17. Griffin har de speglar som har allt, dvs eluppvärmd, eljustering, minne, elinfällda och avbländning. Fint ska det vara. Redan april 2019 ballade infällningen på höger spegel, efter mkt om och men fick jag den på garanti av Saab/Orio. För en månad sedan ballade infällningen ur på vänster sida…. Jippi. Det som hänt på båda mina är att kugghjulen i motordrivningen spricker och då tappar drivningsfunktion, se bild. (Väldigt vanligt fel på mer eller mindre alla bilmärken världen över) Det som nu är att det inte finns sidospeglar som har alla funktioner att köpa längre. Det finns sidospeglar som har allt utom just avbländning. (Suck) Men efter lite sökande och letande så kom jag fram till att alla eftermarknadsmodeller har 9+5 stift i kontakterna. Dvs det mina har, så jag tog chansen att köpte en ny utan avbländning och mkt riktigt den hade alla kablar men två var klippta på lämpligt ställe. Så fredags skred jag till verket och demonterade den gamla klippte av kablaget jag behövde och skarvade ihop på den nya. Så då var ju det fixat iaf. 🙂

Lite bilder från operationsbordet.

IMG_7966

IMG_7983

IMG_7986

IMG_7988

IMG_7989

IMG_7992

IMG_7993

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng