Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009 Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Mr_SunBear
Deltagare

Nä usch å fy för den typen av väglag inga som går ut på att bilisterna ska göra slutjobbet. Där vi bor gör man detta överallt. Detta är ert jordbrukslandskap… Gissa hur det ter sig jordbruksmaskinerna svänger ut på denna beläggning… Jo, dom dra ju givetvis med sig allt grus och lämnar bara den klibbiga massan kvar men även löst grus. Jag tycker detta är idioti, vilket buller det blir med denna beläggningen då! Så’n skit! Minst 25%av det dom lagt ut i sommar är redan borta och på vissa sträckor typ 80%! Jag lider med dig det är sanslöst tråkigt att få bilen så förstörd. Det lägger sig klibbiga stenar på damasker och fjäderskålar, ja överallt!! Stå på dig!!

Ja denna typ av lagning är ingen höjdare jämfört med riktig asfalt. Det sitter fortfarande grus o lim kvar på däcken och då har jag kört närmre 20 mil efter denna incident.. Vägen är en stor riksväg eg så det är ingen liten landsväg. Måste dock säga att bilen rullar tystare på detta n den gamla asfalten. Det rasslar fortfarande om bilen när man kör över ngn skarpare ojämnhet så det ligger nog grus lite här o var. (jippi)

jävla otyg. Har väldigt lite sånt där jag kör eftersom det nästan bara är större vägar eller i stad jag kör. Nån gång har dom lagt det inne i stan men då höll dom på att bli lycnhade. Jordbruksmaskinerna är inte så jävla roliga att göra rent dom heller…
inte direkt nått man vill ha ut på åkrar, in i hallar osv

Jag har nog inte reflekterat över detta innan på samma sett. Sett lagningar osv tidigare men inte så här långa/stora beläggningar på vägar. Dvs jag har inte tänkt på att det gjorts. För jag har kört samma sträcka efter att arbeten är klara, det är sopat efteråt, jag hade oturen att komma när det inte ännu var sopat och klistret stelnat. Nåja det kommer nog lösa sig det här med, har helförsäkring och självrisken är moderata 3000, vilket jag på sikt kan få igen.

Jag kan bara instämma, det där är en dyr kortsiktig lösning som aldrig blir bra. Varma sommardagar då vägtempen överstiger 40 grader så börjar dessa vägar även ”svettas”. Har en del insyn i anläggningsbranschen och alla om arbetar med beläggning/asfalt ogillar denna typ av lösning framför riktig asfalt. Det kostar nästan lika mycket att lägga, men håller bara en 3-5 år, gentemot vanlig asfalt som har en livsläng på över 15 år (sett till TENT-T vägnätet). Men är ju beställaren som avgör vad som skall läggas.

Visst är det en kortsiktig quick fix som inte kommer hålla länge, det dumma är ju även att det tar inte bort slitage som hjulspår mm som ny asfalt gör. Men som sagt jag fick prata med killen som var ansvarig för arbetet på Trafikverket och talade om för honom att det var väldigt mkt överflöd av grus osv.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng