Svar till: Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900i 8v startar inte! Hjälp! Svar till: Saab 900i 8v startar inte! Hjälp!

oskiposki
Deltagare

Tjenare!

Efter mycket felsökning på hemmaplan där vi kunde fastställa att det kom bensin och att gnista fanns men att bilen trots detta inte startade fick det bli att lämna in den hos en verkstad p.g.a. begränsad kunskap. Som såklart var lite smått frustrerande. Bilen bogserades till Krantz motor här i Alingsås för felsökning, trots att de tydligen ska vara en Saab-auktoriserad verkstad lyckades de inte hitta felet vilken var en stor besvikelse. Efter att man inte själv kunde komma på problemet och inte ens en verkstad kunde hitta felet så kändes det lite hopplöst och bilen fick stå kvar hos verkstaden ett par veckor.

Men sen tog jag mig i kragen och skrev till Karl Ask om han hade några tips på en verkstäder i trakterna som kunde något om dessa bilar. Då fick jag förslaget att ta kontakt med Olsen bil i Stenkullen vilket jag gjorde. Detta visade sig vara ett smart drag för dagen därpå efter jag bärgat dit den var den lagad, på endast två ynka timmar. Felet visade sig vara dålig kontakt i kablaget i tändsystemet. Det var såpass mycket korrosion på flera ställen vilket gjorde att gnistan var alldeles för svag för att få motorn att kunna starta. Det ska tydligen vara ett vanligt fel på bilar som inte använts mycket, vilket låter troligt då min bil endast kört 20 mil på tre år innan jag köpte den i juni 2020.

P.g.a. min begränsade erfarenhet så uteslöt jag nästan tändsystemet helt eftersom jag såg att det fanns gnista på samtliga tändstift. Blev ännu mer övertygad om att det handlade om bränslesystemet eftersom pumpen gick konstant och att taktventilen agerade underligt. Men efter rengöringen av tändsystemets kablage så upphörde även de problemen. Slangen som var lös på motorblocket verkade inte ha något med det att göra trots allt. Men jag kan verkligen rekommendera Olsen bil i Stenkullen om ni skulle behöva hjälp med en gammal Saab, de har erfarenheten vilket är ovärderlig i vissa lägen. I grunden var det ett ganska enkelt fel men inget som jag någonsin tänkte på. Men nu är det iallafall löst och Saaben rullar igen!

Tack för all hjälp här på forumet! Antar att vi hörs snart igen med lite andra luringar! 🙂

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng