Svar till: Montera reeds/bladventiler för bättre bottenvrid?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Montera reeds/bladventiler för bättre bottenvrid? Svar till: Montera reeds/bladventiler för bättre bottenvrid?

@Janne H: Saab TT har kolvstyrda insugsportar, vilka därför sitter ungefär en kolvlängd nedanför topplocket. Ju högre insugsporten är i förhållande till slaglängden, desto längre insugsduration. Klassiska vedbodtrimningen av moped ”kolvjack” ökar insugsdurationen genom att kapa bort en bit av kolvens nederkant. Detta sabbar bottenvridet ganska illa men vid höga varv och bra resonans i insugsrör och förgasare hinner motorn packa in mer luft innan kolven stänger insuget. Med bladventil i insuget bör man få vinsterna av kolvjack utan att skada bottenvridet. -Tvärt om så stänger en bladventil insuget vid låga varvtal i princip omedelbart då kolven vänder, medan ett kolvstyrt isug puffar tillbaka en liten portion bränsle-luftblandning medan kolven rör sig nedåt innan den stängt insuget. Nackdelarna med bladventil är väl främst att de ger visst strömningsmotstånd som framför allt stryper på höga varvtal, och att de ökar vevhusvolymen så att spolningspulserna blir svagare. Att sätta bladventilerna i en adapterburk utanför ordinarie inugsport och samtidigt öka insugsdurationen kommer definitivt sänka vevhuskompressionen, men jag vågar inte gissa hur mycket det påverkar motorn.

Här är en video med exempel på eftermontering av bladventil i extern burk:

Det stora hålet i kolven ska vad jag förstår öka insugsdurationen, framför allt vid höga varv, på samma sätt som mopedtrimning med ”kolvjack”, men att det tack vare bladventilen inte skadar bottenvridet. Att kapa stora hål i en kolv känns väl inte helt optimalt… -Dels kan det uppstå obalans som får kolven att vicka fram och tillbaka i loppet, dels försvinner en stor glidyta på den sida kolven pressas som hårdast mot cylindern. Med detta minskar kanske också en del av värmeavledningen på den yta där kolven har mest kontakt med cylindern. Har man möjlighet att fräsa upp hål för bladventiladaptern rakt in i vevhuset där kolven inte stör, tror jag det blir bättre.

Har för mig jag läst att folk som monterar bladventiler på Saab TT ofta filar upp insugsportarna nedåt för att öka durationen utan att göra (större) åverkan på kolvarna. Motorn behåller då viss grad av kolvstyrt insug, med fördelen att motorn fortfarande är relativt körbar om en bladventil går sönder. För maximal effekt vid höga varvtal gissar jag det skulle fungera bättre att helt bli av med kolvstyrningen, men det är kanske inte tekniskt görbart att jaga fullt ut?

Frågan är då hur en i övrigt otrimmad motor beter sig med bladventiler i en adapterburk? Kolvstyrningen blir ju då kvar med oförändrad duration, men motorn lär nog tappa en del i toppregistret till följd av strömningsmotståndet genom bladventilerna. På låga varvtal bör bladventilerna däremot stoppa ”backpuffarna” från det att kolvarna rör sig nedåt tills de täcker insugsportarna. Helt perfekt lär det nog inte fungera eftersom vevhuskompressionen ändå kan trycka ut en portion bränsle-luftblandning till den snart instängda volymen mellan varje kolv och bladventil. Dessa backpuffar kan däremot inte nå hela vägen ut genom förgasaren och bidra till onödigt fet blandning genom att sugas in en andra gång.

Så TROR jag i alla fall att det fungerar, men jag har ju aldrig experimenterat med reed-konverteringar. För att få ut det bästa ur bladventilerna verkar det rimligt att hela motorn rivs isär för modifiering av insugsportar och kanske även kolvarna, men det är ju just detta jag vill undvika, med målet att enbart höja bottevridet, även om det sker på bekostnad av högvarvsegenskaperna.

Det kanske går att limma, mjuklöda, svetsa eller kanske t.o.m. 3D-printa en prototyp till bladventiladapter liknande den i videon ovan, bara för att enkelt testa och se vad som händer. -Naturligtvis blir det då TRE sådana ventilburkar, med en gemensam intagskanal till originalförgasare och insugsrör. Det behöver ju inte hålla mer än några varv kring kvarteret för att märka hur det ändrar motorns egenskaper.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng