Svar till: 900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil” Svar till: 900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”

Nästa lås.
Det här ser ju tråkigt ut.

IMG_20200918_144515

För att ta loss låset får klädseln bort. En engel sak.
Men själva låset är knivigare. Låspinnen likar man loss med en mindre mejsel. Var försiktig gammal plast blir mindre hållbar.
I verkstadshandboknen står det att man ska dra loss klipset som håller låset neråt. Detta tycker jag är krångligt och risken att man slinter är stor. Därför gör jag det i två steg. Trä in en stor mejsel emellan låset och klipset, vrid åt båda håll så lirkar sig klipset neråt men när mejseln ”roterar” trär man in tex en större stjärnmejsel som mellanlägg att bända emot och vips så är låset löst.
Här är bild på mejsel ett. (på en annan bil)

IMG_20200919_075946

Med låset löst kan man peta in denna lilla plast ring som låser låskolven i ”kistan”.
Mejseln pekar på den. Sorry för dålig skärpa.

IMG_20200918_145234

När man petat in den kan man lirka loss bakdelen på låset. Titta noga hur allt sitter innan demontering.
Sedan drog jag ut låskolven och flyttade stiften till en bättre.
Här på bild med en ny plasteing som ska sitta mellan dörren och låset.

IMG_20200918_154542
Montering i omvänd ordning. Ha tåla mod med låsklipset. Använd lämpligt verktyg för att trycka fast det igen. Nerifrån och uppåt.
Klart!

IMG_20200918_164754

Passade även på att montera denna lilla pryl i någon slags mjukplast.

IMG_20200918_214444

Då går dörren mjukare.

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng