Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009 / Svar till: Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

    september 23, 2020 at 09:38 #475983

    skillnaden i effektivitet mellan T5 och og900ornas standard sprut är stor!

    jag har ett steg 1 program till en 185 hk kortrtmotor som jag kör nu i min og900 som är standard utom större intercooler.

    det ska ge ca 230 hk och det lämnar nog lite mindre pga sämre flöde i topp och grenrör. detta är liksom bara pilla i mjukvara och byta intercooler.
    Trionic levererar ca 1 bar för detta . 1 bar!? minns någon när man pyste ladet till 1 bar och hade 431 med E85 och ändrad tändning med speepdarts bränslechip?

    jag körde med liknande pys-setup på förra 900an, va uppe på 1.7 bar med det för att se vad som hände (inte mycket). monterade Trionic och bilen var minst lika snabb på GLT som den var på 1 bar pyst ladd fast med bättre respons och vrid. framförallt blir det mer drag med mindre ladd och laddet kan rampas upp och sen ner hur man vill.

    dessutom går den inte som en trimmad gammelbil vid lugnare körning när man pratar bränsleförbrukning utan kan bli snålare än en standard bil fast med 40-50 hk mer om man så vill.

    det enda jag verkligen rekommenderar är större intercooler för all sorts trimning inkl T5 konvertering. Do88 har ett kitt som är bortom porrigt och inte så jävla dyrt om man jämför priset av alla delar för att bygga själv och inte har tillgång till svets.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av M.Broberg.