Svar till: Dör när man gasar.

Forum Modellspecifika forum OG900 Dör när man gasar. Svar till: Dör när man gasar.

saabaero
Deltagare

Oj, nu missade jag att jag fått svar här!
Det är 16v.
Hittade vart skrammlet kom ifrån, och det var en liten bricka som låg löst och dallra. Minns att jag tappat bort den, så vet att den inte tillhör bilen!
MEN
Problemen med att den dog upphörde, och jag vet inte riktigt varför. Tomgången var lite hög, och lite ojämn, men inte så värst illa.
Körde en första ”längre” sväng idag, men stötte på rejäla problem… Bilen dog helt och hållet, precis när jag skulle till att sakta in för att svänga. Kom runt hörnet, och hade precis fart nog att ta mig upp på gångbanan intill vägen. Bilen startade, drog upp i varv som den sig bör, för att sedan störtdö. Testade att dra på lite gas, men så fort jag släppte den så dog bilen.
Lät den stå i kanske 30 min innan jag försökte samma sak igen, men ingen lycka då heller. Fick bli att ringa efter hjälp. När hjälpen väl kom så startade bilen, men den gick på MYCKET låga och ojämna varv. Vågade mig inte på att försöka köra hem trots detta. Det lät inte heller helt korrekt när den var igång, så vette fasen alltså.
Jag hör bränslepumpen surra, men vet inte hur det står till med filtret.
Efter min lilla olyckstur så kikade jag även och upptäkte att kontakten som går vid fördelarlocket inte längre sitter fast. En del av plasten har spruckit, och den ramlar således bort… Det är alltså öppet rätt in under fördelarlocket. Lär ju inte heller hjälpa kan jag tänka mig. Någon som råkar veta vad en sådan liten del kan tänkas heta? Hallgivare? Knepigt att fixa?

Jag är ganska övertygad om att du har problemet i fördelaren, dvs hallgivaren.
Ganska typiska fenomen detta att den misständer och går dåligt, plötsligt dör och sedan återuppstår när den kallnat.

Hallgivaren sitter i fördelaren. Enklast är att byta till en fungerande fördelare, tar 10min att byta
Med lite tur kan man hitta en repsats med ny hallgivare och en del andra grunkor till fördelaren. Är lite mer pill men dä är givaren ny.
Ett tredje alternativ är att luska ut vad själva givaren heter och hitta en lämplig ersättningsgivare och montera.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng