Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…* Svar till: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

M.Broberg
Deltagare

Det har vart lite dött på 900 fronten.

Blev en tur till Båstad en dag och då passerar man skummeslövsstrand. Var ju bara tvungen att stanna för lite bilder.

1

2

Sen har det blivit ett gäng smårundor runt Halmstad. Det är fantastiskt vad mycket det lyfter humöret att ta en 20-30 minuters runda en seg dag.

3

Vintern arbete är påbörjat nu. Det blir byte till nya bromssystemet som kom 1988 med 4×108 bultmönstret, som tur är har fälgarna dubbelt bultmönster.

Det som kommer avvika lite är att jag ska köra 9000 OK och skivor där fram, den senare/turbo varianten. Beläggarean skiljer till 9000 okens fördel.

Så det har då börjat blästras! blir byte av ungefär alla delar i hjulupphängningen förutom övre bärarmar fram och fjädrar. alla bussningar ska dock bytas och det ska på nya stötdämpare om allt klaffar.

det innebär såklart att allt ska vara nylackat, rent och fint. jag har börjat med att glasblästra av bussningshållarna till bärarmarna och lägga primer på dom.

4

Höromdagen hämtade jag bakvagnsdelar från blästring.

5

medelnöjd med jobbet, en del rost kvar. Grejerna skulle även ha grundmålats men miss i kommunikationen resulterar i att jag får göra det själv.

jag har inte bestämt vad det ska bli för färg men står mellan Biltema polyuretanfärg i grått eller svart.
svart känns lite tråkigt bara på en svart bil..

Jag har i vilket fall penslat lite CA primer på bakaxel och bakre krängningshämmare, bara panhardstaget kvar.

6

Bilagor:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng