Svar till: Renovering av en SAAB 92 1951

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951 / Svar till: Renovering av en SAAB 92 1951

mars 11, 2025 kl. 17:08 #520162

När den i förra inlägget nämnda oljeläckan fixats var det dags att besikta bilen. Förra besiktningen gjordes runt 1990. Eftersom bilen bara haft garageförsäkring och inte varit besiktad hade jag bara kört lite i närheten där jag bor för att se att allt fungerar. Med bilen försäkrad och snart dags för besiktning blev det lite längre provkörningar och då upptäckte jag en annan sak som jag inte tänkt på tidigare. Det fanns ett lagerljud i växellådan som inte skulle varit där. Inget direkt alarmerande men tråkigt att höra under körning och så är det förstås osäkerheten på om det skulle bli värre när man börjar köra lite mer. Så här i efterhand skulle man förstås ha provkört ordentligt längre sträckor innan lådan togs ur för att ordna  oljeläckaget så att man förhoppningsvis upptäckt lagerljudet då och kunnat kolla upp det när lådan ändå var urplockad.

Så nu var frågan om man skulle ta ur lådan igen eller om man tills vidare skulle köra och ev. ta det senare. Eftersom det nu var sent på hösten och slut på säsongen så beslutade jag mig för att lådan skulle tas ur igen så att det här kunde fixas under vintern. Jag beställde samtliga lager till lådan, det kändes lika bra att byta alla när lådan ändå skulle isär. Alla lager är vanliga standarddimensioner och inte svåra att få tag på. Det brukar inte vara några problem med lagren i 92:ans låda men tydligen hade något hänt med något av dem.

Början på renoveringen här, mer kommer senare.

Lådan urplockad och klar för demontering.

471-v02

Med växellådan uppsatt i en jigg som jag använt till diverse olika saker så var det dags att börja plocka isär.

472-v03

Lådans övre kåphalva borttagen.

473-v07

Huvud- och lamellaxel delade. Frihjulets rullar borttagna ur hållaren. Den stora ringen med invändiga kuggar är den som låser ihop axlarna när man låser frihjulet.

474-v19

Frihjulets rullar hålls på plats med en gummisnodd inför montering.

475-v20

Mellanaxeln isärplockad.

476-v26

Innanför mellanaxelns rullager finns shims för att få rätt passning när den kompletta axeln monteras i lådan.

477-v28

1 användare tackade författaren för det här inlägget.