Svar till: Saab-limousiner
Forum / Övrigt / Allmänt / Saab-limousiner / Svar till: Saab-limousiner
Jag tänkte väcka liv i tråden igen om Limousiner, som gammal Hyrkusk så är dessa bilar intressanta med egen Taxi/ Limousine verksamhet i en kort Saab 9000 CD ”Silverfärgad ända i Stockholm” från 1991 tills folkilskan tog över för att man skulle pruta på priset, 1995 avvecklade jag den verksamheten för att senare bli anställd på ett Hyrverk i Stockholm fram till 2012. Under den tiden fanns det många roliga limousiner långa och kort bilar Volvo, Mercedes, Saabar, Audi V8or och många andra fabrikat som rullade i Taxi/ limousintrafik.
Det som är intressant är att Uro Kekkonens förlängda gröna 99:a var den som först byggda hos Heinels 1975 och Kungalimousinen 1975-76 färgen på den är troliga Emerald Grön som bara fanns under modellåret 1975 som senare byttes ut till en femdörrars svart GLE Finlandia.
Hyrverket jag jobbade hos köpte den Blåmetallic Saab 900 Finlandia (Bil nummer 3) årsmodell 1980 som SE banken ägde som dessutom var den skottsäker med sina 5 centimeter tjocka rutor runt om med skyddsplåtar i tak, golv, och dörrar. Och den brutala 145 Hk turbomotorn blev det en riktig fartupplevelse på 2 ton…
Under dom 22 år jag kört Pristagare och andra gäster till och från nobelfästligeterna så har det bara funnits en förlängd Saab 9000 Stockholm det var en Ambasadblå femdörrars som tillhörde en av mina kamrater bland alla limousiner som stod utanför Konserthuset (Har inte koll på vilken karossbyggare som gjort den). Men den intressantaste 9000 är den som som står på museet i Nystad den förlängda ”20cm” lågmilade 9000 CDn, det finns ingen ting att hitta om den speciella 9000 mer än någon bild som bara gjordes i ett exemplar på nätet. Är det någon som vet mer om den så får ni berätta mer eller om det finns bilder.
Finns det någon annan som vet något om dessa bilar eller om ni har något annat att berätta mer om dessa bilar!