Svar till: Renovering 96 TT -65
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering 96 TT -65 / Svar till: Renovering 96 TT -65
Hej där renoverare!
Jag har varit igenom blästring, rostlagning, grundmålning och lackering dokumenterat på min ”…. SAAB 99L -73, DSF 172…” tråd här på Forumet under ”mitt projekt”.
Jag har pyntat (ekonomiplåt, och karossdelar oräknat) storleksordningen samma pengar som du pratar om. Projektet har tagit 3.5 år och det har gjorts av ”verkliga proffs” vid sidan om deras ordinarie verksamhet. Vad som gjorts och hur det gjorts är dokumenterat på min nämnda tråd.
Denna storleksordning av karossrenovering har gett mig en typ ”fabriksny” kaross som förpliktigar till upprätthållande av nivån för att sluta projektet.
Det är väldigt upplyftande att få till det så långt.
Nu är jag i fasen av att 1000-bitars pusslet ska läggas tillbaka. Dessutom uppgraderar jag från en (simpel) förgasarmotor till en (idag självklar) insprutningsmotor och från en 4-växlad låda till en 5-växlad låda …. samma B201 B-typ motor…. …Allt orginal är sparat. Uppgraderingen är egentligen väldigt nära orginalet (säg 3 år i modellår)
Detta Forum rymmer hela spektrat av ”approacher”. Allt från snabba fix för att komma ut på streetan till verkeligen väldigt seriösa, duktiga och kunniga renoverare.
Den grundläggande delen du överväger är förmodligen inte 1/2 av de totala renoveringskostnaderna. Jag har inte stenkoll. I den här ”hobbyn” finns inget ”billigt o bra”. Ju äldre och banalare bilbygge dessto svårare och mindre plug-in-o-play dvs svårare att hitta reservdelar på skroten typ.
Mitt råd: Tulla inte på grunderna!
Lycka till
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic