Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Hej alla som går i restaureringstankar!
Detta inlägg handlar om ett oväntat steg bakåt och två steg framåt till slut. Den begagnade plåttanken erhållen/införskaffad från SSKR, som försetts med bränslepump, visade sig vara ett såll:
SSKR trodde uppenbarligen den var OK. Mina plåtisar upptäckte inte att den var ren skrot. Arbete las ner på att förse den med en stos så att en K-jet bränsle pump kunde monteras i den… etc
Idag upptäckte jag stålborstandes tanken inför målning att den är rena skroten måste kasseras!, enligt bild ovan. Hur, jo ett antal ”blåsor i orginalytslitskiktet” drog till sig min uppmärksamhet.
Jag hade lagt undan orginaltanken för att man skulle kunna återvända till orginal förgasarversion. Nu fick oginaltanken tas till…:
Min orginaltank från DSF172 ser ut som ny innuti. Inte en tillstymmelse till rost. Bilen har stått med bensin i tanken och startklar i de 25 åren den stått innan renoveringen.
Anordningen dvs stosen bestående av en stålplatta ca 4mm tjock och ett 133 mm rör för upphängning av bränslepumpen fick flyttas från skrottanken till orginaltanken som försågs med ett 133 mm hål. Mina plåtisar hade nypt fast plattan i hörnen med svets och använt något oidentifierat lim för att täta mellan tank och platta.
Nu är plattan bultad med (M6) till tanken. En gummiduk och ett packningssilikonskikt utgör tätning nu, enligt bild.
En detalj är att bränslepumpens sump, en plastlåda, enligt bild fick plats i skrottanken medan den fick kortas p g a att tankindelningen i delar inte stämde mellan tankarna. Skiljeväggen i första rummet är ca 0.5 cm till 1 cm kortare i DSF172 orginaltank.
En annan detalj som jag dokumenterar är att returen är ordnad via gamla utloppet. Sumpen-plastlådans anslutning för returen är ihopkopplad med det gamla utloppet. Nätkassen på den gamla sumpen fick tas bort, röret kortas och en bränsleslang anslutas.
Tryckackumulatorn är upphängd i en förstyvningsavskiljningsvägg mellan tank, Panhardstag och bakaxel. Återkommer till monteringen av bränslerör.
Ett steg bakåt men två steg framåt samma dag.
Ska bli intressant att höra Era kommentarer.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic