Svar till: Problem med startmotor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med startmotor / Svar till: Problem med startmotor

augusti 28, 2025 kl. 00:41 #523275

Hej Joakim!

Tyvärr jag bor i Stockholm. Jag skulle kunna rekommendera dig ”Nisse i Veddesta vid CircleK macken”  och ”Mats Riesel i Huvudsta”. Dock ingen in Göteborg. Har en vän som var ingenjör på SAAB i Trollhättan det är allt.

Så du vet och när du behöver så har jag en startmotor tilll salu,  om jag kommer ihåg det rätt från en SAAB 90 (B201 H-typ motor som Din). Nyare begagnad kan du inte hitta.

Frågor, har något förändrats efter det att du 1) bytt orginal startmotor mot inköpt begagnad dito? 2) vilket relä bytte Du (Huvudreläet?). Gjorde det någon som helst skillnad?

Slutligen, rörande förslaget som du fått från flera håll – att testa inköpt startmotor för sig – vad gav det? Har inte sett Ditt svar…

Det senare testet om startmotorn funkar ”off-line” så säger det att något i ”kablaget” dvs i bil-elen inte är friskt.

Har du laddat hem Verkstadshandboken från klubbens hemsida? Däri finns behövliga kopplingscheman. Det är en typ ”följa John” lek att bena ut hur det är kopplat. (Det enda man behöver att ha är god syn eller kunna använda ”förstoraren” på mobiltelefonen för att läsa färgkoder nummer och kabeltjocklek.

Glöm inte att återkoppla och berätta var skon klämde när problemet är löst.

Bästa Hälsningar

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic