Svar till: SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84
Kan passa på här att peta in ett par bilder om lite eljobb på min bil. Vindrutespolaren fungerade inte. Lyfte ut tanken, där pumpen sitter i botten och konstaterade att det inte kom fram nån ström när jag drog i spaken. Ett par tjuvkopplade sladdar från batteriet visade att pumpen fungerade bra. Så in under ratten och montera ut spakpaketet, som ju är mycket enkelt att få ut på de här bilarna.
Spaken lös. Elschema har jag och med det och mätinstrument går det att reda ut vilka anslutningar som är till vad. Tydligt och klart visar det sig att det inte blir kontakt och ström ut när spaken dras för spolare.
Nu visar det sig att just kontakterna för detta sitter innanför en öppning i kåpan, så det går att komma åt att få in en remsa slippapper. Med gradvis finare papper putsade jag kontakterna till riktigt blanka och fina och kontakt är etablerad.
Montera in och testa. Pumpen surrar fint, vatten sprutar, dock inte i vänster munstycke. En liten rensning i backventilen för det så är spolaren helt återställd.
Nästa lilla elfel är rätt genant. Jag vill ha ett par öglor i bagageutrymmet för att kunna fästa ett spännband och ankra lasten. Gjorde ett par av rostfri plåt. och skruvade fast i balkarna för golvet.
Bra så, allt funkar när jag kör nånstans näst gång. Nästa resa, nåra dagar senare så funkar inte blinkern. Visar sig att när jag slår på höger blink så går säkringen. Jaha fram med instrument börja reda ut kablarna och testa.
Jaha, det är ju inte så svårt att räkna ut vad som hade hänt, fast just då tog det ett bra tag innan poletten ramlade ner. Såklart hade jag lyckat klämma kabeln till höger bakblinker under min fina lastögla. Och den hade inte gnagt hål första resan utan lite senare. Jaja, lossa, isolera och så var det problemet ur världen också.
Så ett litet eljobb till. Jag ville ha ett USB-uttag med ström även när tändningen är av. På resa vill jag kunna ladda mobilen även när bilen står stilla, och den enda 12 V-källan original är ciggtändaren, som inte ger nåt utan tändningen är på. Lödde på kablar på en sån här USB-adapter, borrade upp en av blindknapparna och så hittade jag förstås en konstant 12 V bakom radion.
En liten parentes till slut: Av en god vän fick jag ett par SAAB original takräcken som present.