Svar till: Förtydliganden i SSK instruktion ”Byta innertakstyg”
Forum / Övrigt / Allmänt / Förtydliganden i SSK instruktion ”Byta innertakstyg” / Svar till: Förtydliganden i SSK instruktion ”Byta innertakstyg”
Hej Bengt!
Nej mer försåtligt än så. Det fanns olkia områden av limskiktet. Superklistrade, normalt klistrade och ”blåsor”. Blåsorna lossnar i skjok med mild behandling med rotborsten. Man lär sig att se vart de är efter ett litet slag (lite gråare ton av det smutsbruna klistret). Underlaget är heller inte jämnstyvt det finns ljust gula partier som är mycket porösa och sådana som är orange som är styvare. På de styvare sitter det gamla klistret bättre. Därav förslag om att pensla underlaget med polyesterharts när det rensats och förberetts för ny limning.
Tillägg: När underlaget rensats från gammalt lim jämnas det med sandpapper. T ex först försiktigt med 80 och sen fint med 120.
Bilder kommer i min tråd ”Restaurering av Familjeveteran…”. Tyvärr var jag ensam när jag plockade ut innertaket och det har fått sina skador. Dessa kommer att repareras med glasfiberväv och polyesterharts. Även C-stolparnas remsor var spruckna rakt av redan på plats dessa lagas också med glasfiberväv etc. Mer om detta kommer i min projekt-tråd.
Summa kardemumma: Tålamod och metodiskt arbete krävs.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic