Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

september 4, 2025 kl. 00:32 #523413

Hej Torsten!

Tack för de generösa varma orden! Sådana här tillrop hjälper en att hålla ut och slutföra sitt åtagande.

DSF172 är en speciell familjemedlem. Kanske det mest speciella med bilen är att den inköptes av min mor för skadestånd från Tyskland för hennes vistelse i koncentrationslägren (Auschwitz-Birkenau och Ravensbruck till följd av att hon var partisan). DSF172 skulle vara det efterlängtade färdmedlet till Polen. Så blev det och den var min familjs tillförligliga färdmedel. Så jag har tyckt den  är värd att gå till eftervärlden.

Samtidigt förverkligar jag en ”pojkdröm” uppgraderandes 99an ”L” till typ ”EMS” t o m 5-växlat. Alexander på Götene Bildemontering sålde EMS-motorn till mig som han ”tappat bort ” i registret utan uppgift om miltal mm med uttalandet att den ”gick bra när den monterades ur bilen” samt att han inte hade lagt undan den om inte den var ”värd det”.

Det är mycket historia med veteraner.

Nästa inlägg i min tråd kommer att handla om restaurering av innertaket. Ett frekvent ingrepp som SAAB ägare mfl tvingas till.

I kväll har vi (med hjälp av min polske vän och guld-hand Stanislaw)  efter att ha lagat skador på innertaket klistrat tyget. Återstår kanterna imorgon bitti. Vi har gått lite efter eget huvud  jmf instruktionen som ligger ute från SSKR och som skickas med tyget när man köper det från dom.  Tyvärr är det den egna efarenheten till syvene och sist som räknas och den får man när man utfört jobbet.. 3M limmet är snabbfästande (1/2-1 min) sen måste tyget på. Det får inte vara för lite lim och inte för mycket…  …STRESS… …Återkommer.

Tillvägagångsättet  kommer med bilder och text.

Bästa Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic