Svar till: Helljusrelä, Saab 90
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Helljusrelä, Saab 90 / Svar till: Helljusrelä, Saab 90
Det är lite intressant. Jag ser ingen större anledning till varför Saab skulle ändrat på det året därpå för att ha ett annat system på Saab 90 i tre år, men samtidigt kanske det var en rimlig väg att gå för det övriga modellprogrammet eller så har jag totalt missuppfattat funktionen i systemet.
Enligt Haynes kopplingsschema så skall belysningens strömställare kopplas på stift 86 på relät.
Enligt Saabs verkstadshandbok för Saab 90, så skall strömställaren för belysning kopplas på stift 86 men också dimbakljusets strömställare genom glassäkringen vid elcentralen.
Efter att jag granskat schemat lite till så tror jag mer att strömmen kommer från strömställaren för belysning (hela omvägen till relät) för att ledas tillbaka till dimljusknappen och, när aktiverad, till dimbakljusen…
Jag har bråkat med det här i ganska många timmar nu och det är svårt när jag inte har ett fysiskt schema att följa. Att ha det i datorn tappar helhetsbilden en aning och det blir lätt nya aha-upplevelser…
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10