Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93 / Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93
Hej Pats!
Lite tilläggsinformation rörande den slitna inre högra drivknuten på PTE721, rörande dåligt hjullaget samt kommentar rörande slitet pinjonglager.
Drivknuten: Var själv med om att felsöka. Det var inte så enkelt som obalans i ett däck typ. Det var mycket mer subtilt. Resonansen/vibrationerna uppträdde bara vid speciella belastningssituationer och inom ett snävt hastighetintervall. Var ofta svårt att jaga upp den eller vidmakthålla den. Något klassiskt knäppande vid kraftig svängning var det aldrig tal om. Några misstänkta spel blev det heller aldrig tal om. Frågan är hur stora spelen SKA vara som Broberg uttrycker det.
Ett klassiskt sätt är att skifta tripoden vänster <-> höger. Broberg lät antyda att det kan vara mycket subtilare att skifta drivklockorna. Han skulle återkomma på den punkten. Man byter ju rotatoinsriktning och får nya anliggninsytor etc. Detta gör att man förlänger livslängden och vinner tid.
Tripoden är inte alltför svår att få loss. Den sitter på splines och är låst av en låsfjäder.
Hjullager: Har aldrig varit med om dåligt hjullager på SAAB. Däremot har jag råkat ut för 4st hjullager som rasat samtidigt på min brukis en S80 -00. Hjullager låter när de får spelet, vanligtvis får de gropar i slitbanorna. Om man ändå ska ut med drivaxeln kan man byta hjullager i samma veva.
Pinjonglager: Har fått byta bägge sidors på vår trotjänare LUJ 478, 900 GLi, -84. Någonstans mellan 20 – 30 tusen mil. Avslöjar sig genom ett karakteristiskt ljud som när man rullar en 1-krona på ett glättat betongolv. Började uppträda på 5-ans växel vid övergång från rull till drivläge. Om jag minns rätt var dessa nållager och även där rörde det sig om gropar i lagerbanorna.
Lite av att vara husläkare. Det gäller att få fram en trolig diagnos.
Lycka till
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic