Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93 / Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

september 23, 2025 kl. 20:55 #523780

Ok! Följetången fortsätter:

Provkörde lite fulla rattutslag åt båda håll, kan inte höra några missljud alls, inga klonk, knak eller vinanden.

Kan känna ett visst hackande/pulserande när jag svänger ratten som jag inte riktigt kan minnas varit där tidigare. Körde olastad bil i låga hastigheter = upplevde inget skakande denna gång.

Tidigare i våras gjordes en framvagnsinställning, kan det påverka?

Filmade glappet:

Trycker jag samtidigt in axeln går det inte att vicka bromsskivan lika mycket.

Hela bromsskivan åker med lite ut och in när jag drar i axeln.

Drar jag bara skivan in och ut rör den sig inte lika mycket som axeln in och ut.

Det kan vara så att skivan kan vicka lika mycket kl kvart i tre som kl 6 men att bromsklossarna förhindrar detta (hann inte montera av dem nu).

I jämförelse med vänster bromsskiva:

Drar jag i axeln känns inget i bromsskivan. Drar jag i bromsskivan känns inget i axeln. Inget axialt glapp alls i bromsskivan.

Jag är ju ingen mekaniker och har inte jättemycket erfarenhet, men glappet i bromsskivan borde ju på något vis vara orsaken till att bilen skakade i första hand, i och med att den går att vicka utan att det går att känna något spel i spindelleder eller styrleder borde (¯\_(ツ)_/¯) det ju inte de som är slut.