Svar till: Generator – laddningsregulator

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Generator – laddningsregulator / Svar till: Generator – laddningsregulator

september 26, 2025 kl. 22:11 #523826

Hej!

Låt mig spalta ner problemet i mindre delar, … som man säger på SVT ”Låt oss ta det från början”.

Generatorproblematiken började med att jag envist byter drivpaketet i min 99L 2.0 -73 DSF 172 till ett drivpaket baserat på en B201 B-typ motor EMS som suttit i en 900 -80 (inte nog 5-vxl). Det paketet kom med en Bosch 65 A generator som bild visar nedan. Dock hade någon påpassligen norpat antingen koppling-borstbryggan alternativt den integrerade laddningsregulatorn. Inte nog med det, sent om länge visade det sig att 900 monteringen av generatorn inte fungerar i en 99-a. Spännsida och upphängningssida är omkastade och upphängningssidan interfererar med slanganslutningarna till värmepaketet.

Mycket är det och mycket ska man stå ut med.

Denna generator har sin Bosch etikett kvar som synes. Dessutom kan vi se att den har som jag tolkar SAABGUNNAR ett anslutningsbleck.  Jag har mycket svårt att tro att SAAB 900 EMS -80 hade separat laddningsregulator. Lyssnar på motargument trots åldern.  (Därav köpte jag en integrerad variant från SSKR). Nu gick inte denna generator att använda…

image1-4

image0-5

I mina gömmor fanns en troligen en 55A  Bosch fast utan etikett också utan laddningsregulator fast  med rätt 99-infästning.  Bild på denna finns i ursprungsinlägget inkopplad på plats i motorrummet.   Hur den ser ut bakom den integrerade SSKR laddningsregulatorn återkommer jag till. Likaså till hur det ser ut bakom bort-bryggan på 35A  orginal DSF 172 generator.

Varför jag inte vill migrera DSF 172 35A generator till EMS -80 motorn är nog förståeligt, eller hur!?

Slutklämmen kommer kanske med att jag visar upp hur det ser ut bakom 35A generatorns bortbrygga. Återkommer och inväntar kommentarer av exempelvis SAABGUNNAR, Tack!

Hängde Ni med i turerna, Tack!

Vänliga Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic