Svar till: SAAB 900 GL ’84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84

oktober 6, 2025 kl. 22:44 #524005

Efter Görans OK ska jag bjuda på en historia till

Jag var inbiten sportfiskare och brukade stå och träningskasta på den kommunala gräsplanen mellan mitt föräldrahem och de sk Komunalhusen uppe på Öjavad. I dess hyreshus bodde också  dåvarande PR-chefen på ABU Eric Svahn (osäker på stavningen) (om någon inte hakar på så producerade ABU bl a den världskända rullen Ambasadeur).  Han tyckte uppenbarligen jag kastade långt. Så det räckte till att han efter mitt och mina föräldrars godkännande fixade att jag fick en veckas ledigt från skolan för att vara med vid inspelningen av en reklamfilm för ABU vid deras specialsjö Vitavatten utanför Olofström. Jag fick all ädelfisk jag drog upp och Eric frågade mig i slutet av veckan hur jag ville ha min ”ersättning”. Jag valde en ABU-matic 80 (rullen med den största linkapaciteten) och ett  två-hands topp spö  Diplomatic.  Har utrustningen än! och använder den när tillfälle ges.

Det är som med min SAAB 99 DSF 172 -73 … jag har den än… den har verkligen gjort intryck.

Där ser Ni vad hur man formar minnen hos en ung människa.

Ursäkta urhoppet ur SAAB-skaklarna.

Bästa Hälsningar

Adam

Det värsta med att åka ut med Eric Svahn till Vitavatten varje morgon var att han ”bolmade” Matanzas (cigariller) i sin Peugot 404 (?). Jag blev illamående på de slingriga Blekingska skogsvägarna.

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic