Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

oktober 13, 2025 kl. 22:09 #524206

Hej alla som går i restaureringstankar!

Detta inlägg dokumenterar låscylinderläget i DSF 172 i skrivande stund och de typiska problem som bilens historia, SAABs byte av låscylindrar och nu det senaste bytet från 4-växlat till 5-växlat medför.

DSF172 har i dagsläget 3 st nycklar: En  till tändningslåset pga byte av orginal 4-växlat spakställ till 5-växlat dito. En till vänster dörr pga byte under sent 70-tal från orginal låscylinder till SAABs ”ersättningslåscylinder”. Dessa båda nycklar är tvåsidigt hackiga.

Slutligen en till höger dörr, bagagelucka och handskfack (ensidigt hackig nyckel)

De två första bilderna nedan reder ut varför det inte går att flytta orginal låscylinder från 4-växlat spakställ i en M73 SAAB 99L till ett spakställ från en 5-växlad senare 99a.

image2-14
    image1-22

Nämligen att låscylindern och det 4-växlade spakstället har en ocentriskt placerat bottenvred medan det 5-växlade spakstället har ett centriskt placerat bottenvred.

Den sista bilden visar skillnaden mellan orginal låscylinder med ocentriskt nyckel instick och SAABs ersättningsutförande med centrisk nyckelinstick.

image0-28

Så här ser det ut. Inte mycket att göra åt saken om jag inte får respons på min efterlysninga av en enhetlig uppsättning av låscylindrar.

[Möjligen skulle tändlåscylinderns stift kunna bytas/slipas så att vänster dörrnyckel skulle passa även där (ref. Peter Engquist SAABklubbens Forum)]

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic