Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Hej alla som går i restaureringstankar!
Detta lilla inlägg handlar om nödvändigheten att modifiera motorrumsgolvets urtag för 2-fläns avgasrör pga byte till senare B201 B-typ motor med 2-fläns grenrör (M76 och senare). I mitt fall en M80.
Min tidiga 99a M73 hade ett en-fläns grenrör. Det är inte lika brett som ett 2-fläns grenrör. Urtaget i motorrumsgolvet är anpassat efter detta grenrörsutförande.
Den nödvändiga modifieringen består i att öka på motorrumsgolvets hål i framkant med 3-4 cm så att 2-flänsförbandet går igenom hålet och så att flänsförbandet kan sättas på grenröret och att utrymme ges så att det främre röret inte ligger an.
I mitt fall har jag 2-tums avgasrör monterat. Det är dock flänsförbandets storlek som påför behovet att modifiera motorrumsgolvet.
De enda karosseriändringarna som utförts hittills på DSF 172 är: 1) manlucka för elektrisk bensinpump i bagagerumsgolvet. En bit av ett SAAB 900i golv har använts till den ändringen. 2) ett halvcirkulärt urtag i framkant på moturrumsgolvets genomgång för avgasrören har gjorts.
Det senare kom som en överraskning.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic