Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Hej!
Detta lilla inlägg dokumenterar hur agressivt de nya bränslena 95/E10 och även 98/E5 är för en gammal SAAB (-81).
Det första jag gjorde med KWS074 efter att ha baxat in den i sin vinterförvaring, ett temporärt presseningsgarage, var att lyfta ur bränslepumpen ur tanken. Nedan bilagda bilder dokumenterar det aktuella läget:
Denna bild visar den sk plastasken med rester av pumpens sump och dess gummislang. Hit är även returen är kopplad.
Denna bild visar beläggning på pumpen (som helt blivit av med anslutningen till sumpen) och sprickor i gummit på pumpupphängningen.
Denna bild visar att det finns rostskador på annars eloxerad pumpupphängning i plåt. Det har alltså funnits fukt i bränslet eller i kallgaraget som bilen förvarats i. Bilen i övrigt är ”rost fri”.
Denna bild visar hur jag fann plastasken. Delen i asken är bottendelen på pumpens sump.
Summa kardemumma:
1) Classic bränsletåligt gummi tål inte E10 eller E5.
2) skulle bilen ha startats (stått stilla i över 3 år troligen) så skulle det vara stor risk för att bränsleledningar kloggat igen av den kletiga gummimassan i plastasken.
Denna redogörelse borde sända varningssignaler till oss alla som har SAAB-veteraner. Finns det åtgärder mot den visade nedbrytningen av gummi.
Jag har ett förslag: Härmed föeslås SSKR att nytillverka gummiupphängningen och sumpdomen i en gummimaterial/polymer som tål E10/E5.
Jag håller på att leta efter dessa gummidetaljer. Även metallställningen annars får denna blästras och eloxeras på nytt (det blir ett projekt i sig).
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic