Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

oktober 18, 2025 kl. 15:11 #524272

Hej!

Detta lilla inlägg dokumenterar hur agressivt de nya bränslena 95/E10 och även 98/E5 är för en gammal SAAB (-81).

Det första jag gjorde med KWS074 efter att ha baxat in den i sin vinterförvaring, ett temporärt presseningsgarage, var att lyfta ur bränslepumpen ur tanken. Nedan bilagda bilder dokumenterar det aktuella läget:

image0-30

Denna bild visar den sk plastasken med rester av pumpens sump och dess gummislang. Hit är  även returen är kopplad.

image1-24

Denna bild visar beläggning på pumpen (som helt blivit av med anslutningen till sumpen) och sprickor i gummit på pumpupphängningen.

image2-16

Denna bild visar att det finns rostskador på annars eloxerad pumpupphängning i plåt. Det har alltså funnits fukt i bränslet eller i kallgaraget som bilen förvarats i. Bilen i övrigt är ”rost fri”.

image3-8

Denna bild visar hur jag fann plastasken. Delen i asken är bottendelen på pumpens sump.

Summa kardemumma:

1) Classic bränsletåligt gummi tål inte E10 eller E5.

2) skulle bilen ha startats (stått stilla i över 3 år troligen) så skulle det vara stor risk för att bränsleledningar kloggat igen av den kletiga gummimassan i plastasken.

Denna redogörelse borde sända varningssignaler till oss alla som har SAAB-veteraner. Finns det åtgärder mot den visade nedbrytningen av gummi.

Jag har ett förslag: Härmed föeslås  SSKR att nytillverka gummiupphängningen och sumpdomen i en gummimaterial/polymer som tål E10/E5.

Jag håller på att leta efter dessa gummidetaljer. Även metallställningen annars får denna blästras och eloxeras på nytt (det blir ett projekt i sig).

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic