Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

oktober 27, 2025 kl. 19:23 #524470

Hej!

@Peter
    Engquist:  Det är nog ett ovanligt fall jag sprang på. Även Bengt Karlsson och Martin Berggren fällde samma kommentar.

SSKR hade ventilkåpspackningen med 6 mm hål restnoterad. Det enda stället som uttalat erbjöd packning med 6 mm hål var Folkraceshop.

Idag påbörjade jag förberedelserna för att ta bilen till besiktningen. Tvättade den utvändigt och gjorde motortvätt och sprutade rent med högtryck nere i motorrummet.  Bilen är väsentligen i nyskickÅterkommer med bild-bevis. Den har sina skavanker som jag ska arbeta bort en efter en hoppas jag. Vid tvätten upptäckte jag säg 3 st stenskott som behöver lagas.

Inför beskiktningen behöver jag titta till vänster skyltglödlampa.  Troligen behöver den bytas.

Sen upptäckte jag att avgasrörpåsticket på den tvärgående mellandämparen pyser lite.

Även ljuddämparna är som nya. Inte ens rörklammorna är rostiga.

Jag är i lite av en Moment-22 situation. Jag kan inte åka till en verkstad eller OK innan besiktningen och fixa så att mellanröret går djupare in i rörstossen på mellandämparen. Det enda som står till buds är att ställa upp bakändan på ett par bockar och krypa under.

När jag tvättade fick jag en känsla att 99 GLi (-81) med sin extremt glänsande blåmetalliclack och accentuerat blänkande krom, tonade rutor och öppningsbara sidorutor bak gör ett mer ståndsmässigt intryck än min Veronagröna 99 L -73. När allt dessutom väsentligen är i nyskick så är det som att vrida klockan 44 år bak i tiden.

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic