Svar till: 99 GLI
Hej!
Lägger till i en för nästa 20-år sen avsomnad tråd.
Är nu ägare till en blå-metallic 99 GLi (-81). Har varit ägare till en vinröd 900 GLi -84.
1) Bägge är/var insprutare K-jetronic utan avgasrening. 99 GLi har en B201 B-typ motor. 900 GLi hade en B201 H-typ motor. 99 GLi går på 98 oktan (E5) [då 97-oktan utan etanol] 900 GLi gick på 93 oktan när den fanns. Bägge behöver/behövde blyersättningsmedel. Stelitventiler kom -85.
2) 99 GLi har en 4-växlad manuell växellåda. 900 GLi hade en 5-växlad manuell låda. Skillnaden är ca 500 rpm vid marchfart.
3) 900 GLi -84 var samma bil som SAAB sålde till polisen. 99 GLi -81 var ”bye bye uppgradering” av sista 99-an med B201 B-typ motor.
4) Bägge modellerna har mycket liknande stolar och baksäte, med skillnaden att 900 GLi om jag minns rätt hade nackkuddar.
5) 99 GLi har separat monterade extra bromsljus. 900 GLi hade det centrala i Combi Coupe rutan.
6) Bägge om jag minns rätt är/var utrustade med öppningsbara bakre sidorutor
7) Endast 99 GLi är utrustad med (grön-) tonade rutor.
8) Endast 99 GLi är utrustad med el-speglar
9) 99 GLi har mycket riktigt standard plåtfälgar med kromad ring
10) 99 GLi har blå stötdämpare = gasdämpare (= Febi Bilstein?). 900 GLi minns jag ej. Bytte aldrig dom.
11) Båda har varvräknare. Ingen har separat ekonometer. 900 GLi hade möjligen ”ekonomi” färgmarkering på varvräknaren. 99 GLi har ingen färgmarkering (kom > 81)
12) 99 GLi har tunna guldfärgade mittlister i kofångaren. 900 GLi hade de bredare efterföljande listerna
13) 99GLi K-jet insprutningen har en undertrycksdriven bränsletillskottsgivande enhet vid kraftig acceleration som inte finns på alla K-jet varianter (EMS, LE, GLE, injection) däremot på T som har ytterligare något bränsletillskottssystem (K-jets effekt begränsning).
14) Bägge har/hade fortfarande handbromsen på framhjulen.
15) Bägge har brytarlöst tändsystem. 99 GLi har det induktionsbaserade. 900 GLi hade det Hall-givarbaserade.
Nu ett par avslutande kommentarer:
A) Rörande veteranbilsvärde. 99 GLi tillverkades i 1600 exemplar varav de idag (Nov 2025) är ca 10-12 st i trafik. 99 GLi i troligen mer sällsynt än t o m EMS. Men auran kring EMS-en slår GLi-n inte trots att den är moderniserad på flera punkter. Skillnader som jag inte vågar uttala mig om rör fjädringen styrningen och kamaxeln. 900 Gli har den särställningen att det var den första insprutaren i 900-familjen med H-motorn om jag inte tar fel.
B) Rörande motor. 99 GLi har B-typ motorn med den i blocket inbygda vattenpumpen och ventilkåpa av plåt med sin evigt svettandes korkpackning. B-motorn har en robustare kamaxelkedjedrivning. Den är dubbel och betraktas som outslitlig. H-motorn har en friliggande vattenpump som är känsligare men mer lättlagad. Den drivs av en kilrem. H-motorn har en enkel kamaxelkedja. På SAAB 90 har startmotorn flyttats från under grenröret till andra sidan. B-typ motorn har den sk agregataxeln (driver vattenpump bensinpump (förgasare) och fördelaren). På H-motorn drivs fördelaren och bensinpumpen (förgasare) av kamaxeln.
Om jag minns rätt och nu jämför min 99 GLi motorgång så är B-typ motorn mer rå i tonen. H-motorn på 900 GLi minns jag som väldigt mjuk i tonen. Orsaken kan vara att 99 GLi idag har motorkuddar som är 44 år gamla och överför vibrationer mer till karossen. Eller är det Scania som går igen -:).
Någon B-motor med jämnare gång har jag inte hört än den på min nuvarande 99 GLi. Den största skillnaden mellan bilarna är/var ljudnivån i kupen. Den 5-växlade lådan med sina 500 rpm lägre varv är den största komfortökningen OG SAABar erfor (inkl de med 16 V motorer)
C) B201 B-typ motor med 5-växlad låda fanns det? Jo. Jag har min Familjeveteran 99L -73 försedd med en B201 B-typ EMS motor från en 900 -80 med 5-växlad låda i garaget. Ännu ej uppstartad. Men till våren när standard el-systemet är återställt och utbyggt med bränslepumprelä och brytarlös tändning (Hall-typ) så blir det spännande att jämföra.
Fyll på och rätta om jag har fel någonstans, tack!
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic