Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 Turbo lyx -83 / Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83
Hej!
Interessant att följa din tråd. Fint exemplar av en ovanlig version. Väl värd att vara lite extra noggrann och snäll mot.
Även Du har uppenbarligen sprungit på vad våra bränslen E5/E10 gör med den elektriska bränslepumens sump i gjord i gummimtrl som var bränsletåligt mot bensin utan etanolinblandning.
Det var ju en otrevlig upplevelse med 5W50 oljan. Tack för att du varnar. Märkte du inte att kylfläkten gick på ofta?
Det är nog lättare att överhetta med turbo skulle jag också tro.
Har missat hur många mil ”det låga miltalet” står för. Intressant att veta när man tittar på dina bilder av en icke vidgjord kolv och
när du beskriver slitaget på lager. Jag hade loss kamaxeln på min 99 GLi nyligen och funderade då på hur (in-) effektiv smörjningen är av kamaxelöverfallen. Den motorn har gått 9136 mil och det var inga slitmärken på banorna alls. Tittade in i cylindrarna med boroskop. Kolvtopparna liksom ventilerna var nästan fria från sotavlagringar bara små öar av grå ”vitmossa”. Men det är ju en sugmotor.
Ska bli intressant att följa utvecklingen. Lycka till.
Bästa renoveringshälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic