Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Hej!
Om jag inte dokumenterar identifieringen av metalliclacken Indigoblå 130G så kommer inte det med bilens dagbok.
Således, ”G” i koden står för tillverkaren Glasurit och färgen tillverkades bara under ett fåtal år under första hälften av 80-talet. Den fanns på såväl 99 som 900 modellerna.
Den har även en annan kod men jag hoppar denna. Mina plåtisar meddelade att lacken inte går att uppbåda i huvudstan bara där solen skiner mer, dvs i Göteborg.
Alltså, vi får tag på metallic-lacken (för lagningen av skavanken på motorhuven).
Vidare så återkommer jag i nästa inlägg med ett pyttilitet framsteg. Skyddsplåten mellan batteriet och avgaskollektorn hade nån gång fått batterisyra på sig och förzinkingen hade ätits upp lokalt och en ytterst ytlig rost hade infunnit sig (jag tror jag har bild på ursprunget inlemmas i nästa inlägg). Nu är den skyddsplåten el-förzinkad professionellt på nytt. Visar upp i nästa inlägg.
Med KWS 074 spelar jag ”by the book”. Herrarna på bilauktion ska ta mig *@&+- inte få anledning till att rynka på näsan.
Har även lagt in en förfrågan ”hur många SAAB 99GLi återfinns i trafik idag” till Transportstyrelsen. Håll tumme för att de inte vill ha (hutlöst) betalt så kommer det med i KWS 074 dagbok.
Vi får se de kanske blir en metallic-blänkare i Bakrutan en vacker dag. (KWS 074 och dess föregående ägare samt det övre Norrländska klimatet är väl värda det)
Jag tror även jag förstår varför det finns en spricka i nedre vänstra hörnet av vindrutan. Vid säg -30 C krymper karossen så pass mycket att gummilisten med sin spränglist inte buffrar detta… + o – med Norrländskt klimat.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic