Svar till: Orio och nyproduktion av plåt till våra äldre saabar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Orio och nyproduktion av plåt till våra äldre saabar / Svar till: Orio och nyproduktion av plåt till våra äldre saabar

december 1, 2025 kl. 16:37 #525130

Hej!

Jag följer typ 3 st tappra rostlagare här på Forumet i nutid.

Själv lämnade jag bort karossrenovering och lackering till mina plåtisar Ari och Jari som jag kallar dom i tråden ”Renovering Familjeveteran SAAB 99L  -73 DSF172”. Mycket av ekonomiplåten jagade jag rätt på  själv från SSKR och ute på nätet. Dörrnederkanter skärmkanter och plåt till fågelboet/länkarmsinfästningarna fanns att tillgå  2021-2023.  Mina plåtisar gjorde ett bra plåt och lackjobb tycker jag om man räknar in att de gjorde det på strötid och att de inte driver  en ”classic car workshop”.

Jag gjorde om från förgasartank till insprutartank. Golvplåten till bagageutrymmet med sin manlucka för den elektriska bränslepumpen köpte jag från en nyskrotad fin 900i.

Visst håller det på att bli tunnare om fina OG-SAABar till salu, delar för att inte säga demonteringsobjekt, på skroten.

Det klagas också från fack-folk på att tredjepartreservdelar inte håller måttet. Det gäller även SSKR:s utbud. De köper själva från 3dje-part och låter ny-tillverka någonstans …

Om rostfria OG-SAABar får man drömma. Jag drömde och fann en … … i övre Norrland, se tråden ”Gårdsauktionsfyndet. SAAB 99GLi, (-81) KWS074″ .

En rostlagad bil blir aldrig som den var från fabrik. Nu har jag en 99a som är helrenoverad i kaross och en som är snart när som när den kom från fabrik. Skillnaden syns.

Det finns svårare saker än plåt att få till bra med en ändlig budget har jag en känsla av. Innerklädsel är ett exempel. Överkanten på baksätet på DSF172 (-73) har tagit stryk av solen trots att baksätet har haft överdrag. Det är mer ont om sadelmakare än om plåtisar.

Det finns dom som har gjort(?) ett fantastiskt renoveringsjobb här på Forumet. Själv fastnade jag för Leif GV8 ~”Renovering av min gamla SAAB 99 Turbo”. Där finns högre skolans motorrenovering och karossarbeten. Inget ”fixa till där inte”.

En annan klassiker här på Forumet är kollegan Martin Bergstrands renovering av HM Kungens SAAB 99 Limo ”King size”. Om Martin skulle ängslas över all plåt han bytt och svetsat så skulle han inte sova mycket om jag förstått honom rätt.

Bilrenovering är en ”hobby” som lätt blir kostsam. Det är bra om man är ”noggrann” och ”uthållig” och har ”energi” att sparka in bollen i målet.

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic