Svar till: -83 GL orkeslös
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / -83 GL orkeslös / Svar till: -83 GL orkeslös
Hej!
Ett par kommentarer:
1. 30k mil: Det är en gångsträcka efter vilken mycket kan hända och vanligtvis droppar in. Om jag begränsar mig till motorn så är det inte ovanligt att kamkedjan är sliten och spännaren inte mycket har att ge. Jag skulle också börja kolla hur mycket olja den tar på ett serviceintervall. Våran 900GLi -84 klarade sig på typ 6-8dl på 1000 mil vid 30k mil (hålla på MAX). (Den hade gått på OK-Q8 helsyntet typ 10-W40 köpt via FMK). Testen med uppgasning och släppning av gasspjället avslöjar om ventilstyrningarna är slitna.
Vanligen blir inte en B201 H-typ motor trött av att ha gått 30 k mil utan att det finns en mer specifik anledning.
Kamkejdjans slitage kan inledningsvis lyssnas fram utan att montera av ventilkåpan. Gasa upp och släpp gasen. Lyssna efter slammer vid kamkedjan. Detta kommer av att kedjan börjar ”wobbla” ett litet tag. Om det låter misstänkt. Ta av ventilkåpan och dra i kedjan uppe på toppen av kamaxeldrevet. Spännarstatus mäts (på B201 B-typ motor) med en stållinjal mot spännaren och läses av på kanten av topplockets sarg. Mått finns i VHB. Rekommenderas att kamkedjans kondition hålls under uppsikt.
Om jag lägger till växellådan så byttes nog pinjonglagren innan 20k mil på våran 900GLi -84.
2. Angående uppgraderat till brytarlöst. Det brytarlösa systemet som SAAB monterade på M84 var Hallgivarbaserat. På 99an satt tändförstärkaren vid sidan av värme-paketet på ”hyllan” på höger sida. Tändförstärkaren är ett ganska tunnt chip som sitter monterat på en trapetsformad kylplåt i aluminium med en kontakthandske med 7-stift. Sen finns det 3-parts brytalösa uppgraderingar. SSKR säljer en variant har jag noterat.
3. Vaccuum läckage. De är ofta förekommande. Kolla även bränsleslangens status. Sprickor kan göra att bränslepumpen inte kan leverera det bränsle som den är tänkt att leverera. Om där finns ett bränslefilter på 99M83 byt det. (Kolla blås rent ev byt även luftfiltret.)
Någon mycket enklare bil att hantera än 99an finns inte. Generellt finns tillträde till det mesta. Det finns några få bultar som är UNC.
Bästa Adventshälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic